De Grand Prix van Zandvoort markeerde de tiende overwinning van Max Verstappen van dit seizoen en bleek wederom een groot succes. Na een spannende race, met volop chaos, trok de Nederlander aan het langste eind. Verrassend was de sterke racesnelheid van Mercedes, terwijl de op voorhand bestempelde favoriet Ferrari tegenviel. Samen met Daniele Sparisci, F1-journalist van het Italiaanse Corriere della Sierra, blikt F1Maximaal terug op de race op Nederlandse bodem.
Verstappen mocht van poleposition vertrekken en had zijn rivalen vlak achter zich. Met een goede start wist de Nederlander zijn positie te handhaven en zo begon de strategische strijd met Ferrari en verrassenderwijs ook Mercedes. Charles Leclerc raakte echter langzaam maar zeker op achterstand bij Verstappen, terwijl Mercedes het over een andere boeg gooide strategisch gezien. Na de twee (virtual) safety car-situaties keerde de spanning volledig terug en stond Mercedes er plots erg goed voor. Verstappen moest jacht maken op zijn concurrenten en deed dit uiteindelijk met succes. Ferrari bleef verstomd achter door missers bij Carlos Sainz en Mercedes had op meer gehoopt.
Italiaanse journalist Sparisci mocht het schouwspel van dichtbij bijwonen en was voornamelijk onder de indruk van de goede organisatie op Zandvoort. 'Het was voor mij fantastisch. De organisatie heeft fantastisch werk geleverd. De faciliteiten waren nog beter dan een jaar terug, alles werkte goed en we konden als journalisten overal makkelijk bij.' Daarnaast was ook het publiek een absoluut hoogtepunt voor de Italiaan, die aangeeft nog nooit zo een overtuigd publiek te hebben gezien. 'De sfeer was fantastisch, dit maak je maar zelden mee. Ik heb zelden zo veel fans gezien die een persoon aanmoedigden, dit deed me wat denken aan de gouden dagen van Valentino Rossi op Italiaanse circuits.'
'Verstappen rijdt als een ware kampioen'
Het publiek stond natuurlijk niet zomaar op de banken. Thuisheld Verstappen leverde een foutloos weekend af en maakte hiermee wederom indruk. 'Hij rijdt zo solide. Alles heeft hij onder controle, iedere race weer. De concurrentie lijkt gewoon niet te kunnen tippen aan zijn prestaties en dat is wel indrukwekkend gezien het huidige rijdersveld.' In het rijderskampioenschap had de Nederlander reeds een grote voorsprong, maar met zijn overwinning doet hij er nog een schepje bovenop en zo komt zijn tweede titel erg dichtbij. 'Verstappen is waanzinnig bezig en niet meer te stoppen', aldus Sparisci.
Dat de Limburger zijn voorsprong wederom kon uitbouwen, lag ook aan het gebrek aan snelheid bij zijn Italiaanse concurrenten. In de kwalificatie leek Ferrari nog sterk, maar op de zondag viel de snelheid wederom tegen. Volgens de Italiaanse journalist zijn er enkele verklaringen voor de gebrekkige prestaties van de Italiaanse renstal. 'Het kwam nogal als een verrassing dat ze zo tegenvielen in de race. Op voorhand hadden we verwacht dat ze hier sterk voor de dag zouden komen na een slecht weekend op Spa-Francorchamps. Het komt erop neer dat ze enkele balansproblemen hebben. Deze zijn over een ronde nog wel te maskeren, maar tijdens de race is dit niet te verbergen.'
'Ferrari's terugval is de verrassing van het seizoen'
Dat de Italianen de laatste races onmachtig zijn Verstappen te beteugelen, is opvallend volgens Sparisci. 'Aan het begin van het seizoen had Ferrari een erg stabiele auto, die het goed deed op elk circuit. De laatste races echter hebben ze balansproblemen en moeten ze zelfs Mercedes vrezen. Daarnaast maken ze veel fouten op strategisch gebied en is de auto niet betrouwbaar genoeg.' Alle alarmbellen gaan dus af bij Ferrari, dat naarstig op zoek is naar oplossingen. 'Ze hebben de manier waarop ze de auto moeten afstellen uit het oog verloren. Daarnaast lijken de updates niet meer direct te werken en denk ik ook dat de nieuwe oscillatieregels het team hebben geraakt. De vinger is niet op een probleem te leggen, het is echt een combinatie van dingen.'
In de reeks van vele strategische blunders van Ferrari dit seizoen paste de Nederlandse GP goed. Wederom werden de kansen van een van de rijders teniet gedaan door een chaotische pitstop en matige strategische beslissingen. De spanning stijgt binnen het team en de media voorzien een personeelsopruiming, maar dat is volgens Sparisci het laatste wat de Italianen kunnen gebruiken. 'Ze moeten vooral kijken wat er misgaat en het probleem opvangen met de huidige mensen. Over de jaren heb ik al zo veel wisselingen gezien in het personeelsbestand, maar dat heeft het team niet verder geholpen. Ze hebben behoefte aan stabiliteit, zoals bijvoorbeeld bij Red Bull het geval is. Daar zijn bijna geen wisselingen geweest qua personeel en dat zorgt voor een goed team.'
'Mercedes is een echt gevaar voor het constructeurskampioenschap'
Door de tegenvallende prestaties van Ferrari en de consistentie van Mercedes is het verschil tussen beide teams in het constructeurskampioenschap verder gekrompen. De Duitse renstal zit de Italianen op de hielen. Ondanks dat Ferrari de betere auto heeft, is Mercedes een echt gevaar voor die tweede plek in het kampioenschap, zo denkt de Italiaanse F1-journalist. 'Mercedes is erg consistent en daarmee een groot gevaar voor de Scuderia. De Duitsers blijven verbeteren en komen iedere race een stukje dichterbij. Ik denk dat Ferrari wederom moet demonstreren dat de auto nog goed werkt en hiervoor moet terugvallen op de afstellingen van bijvoorbeeld de Franse en Oostenrijkse GP, anders kan het snel gedaan zijn met ze. Mercedes heeft het momentum mee en is erg ambitieus. Bij Ferrari is het omgekeerd en staat de druk er flink op. Als ze echter de problemen kunnen aanpakken, staan ze er ten opzichte van Mercedes gewoon weer goed voor', zo besluit Sparisci.
Door: David Ruiter met dank aan Daniele Sparisci.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties