James Allison, de technisch directeur van Mercedes, sluit zich aan bij de woorden van teambaas Toto Wolff. De Brit erkent dat de Duitse renstal een foute keuze heeft gemaakt door Lewis Hamilton op de zachte band aan de Grand Prix van Singapore te laten beginnen en hij legt uit waarom Mercedes aanvankelijk voor de afwijkende strategie koos.
Waar vrijwel iedereen in de top tien ervan overtuigd was dat de race het beste op het medium rubber kon worden aangevangen, daar baarde Mercedes opzien door Hamilton op de zachtste band van Pirelli te laten starten. De zevenvoudig wereldkampioen trok de strategie van zijn team niet alleen tijdens, maar ook na de race zwaar in twijfel en de bandenkeuze was er mede debet aan dat de 39-jarige Brit van een mooie derde startplaats terugviel naar P6 in de race. De beslissing om beide coureurs met een andere strategie op pad te sturen bleek de verkeerde.
In de debrief van Mercedes windt technisch directeur Allison er dan ook geen doekjes om. 'We hadden niet op de zachte banden moeten starten. Dat was een vergissing', verontschuldigt de Brit zich voor de keuze, die Mercedes op zondagochtend aan Hamilton presenteerde. 'Als we de tijd terug hadden kunnen draaien, dan hadden we precies hetzelfde gedaan als de concurrentie en zouden we voor de medium banden hebben gekozen', aldus de technisch directeur.
Tekst gaat na afbeelding verder.
Waarom koos men bij Mercedes toch voor de softs?
De keuze om Hamilton op de zachte band te laten starten, pakte helemaal verkeerd uit. Tijdens een evenement van Mercedes-partner Petronas liet Hamilton weten tijdens de debrief op zondagochtend al verrast te zijn door de suggestie, maar ondanks de bezwaren van de Brit zette het team door. Allison legt uit welke gedachte er achter de keuze voor de softs zat.
'Het idee was dat je met de zachte banden vaak snel uit de startblokken kunt schieten en in de eerste paar ronden van de race een goede kans hebt om één of twee plaatsen te winnen', licht Allison de keuze voor de zachte band toe. 'Voor de race hadden we niet echt verwacht dat we zulke problemen zouden tegenkomen met de zachte band. We dachten dus dat we deze band konden benutten om een plaats of twee te winnen.'
'Maar dat gebeurde niet', vervolgt de technisch directeur. 'Daarna hoopten we dat de nadelen van de zachte band in het begin nauwelijks impact zouden hebben, omdat het tempo in Singapore doorgaans heel laag ligt in de openingsfase en de coureurs pas later in de race het tempo opvoeren. We hoopten dat de zachte band dus ongeveer tot aan de pitstopfase mee zou kunnen gaan. Maar dat lukte niet', doelt Allison op het feit dat raceleider Lando Norris vrijwel meteen een behoorlijk hoog tempo aan de dag legde om een gat naar Max Verstappen te slaan. 'Daardoor zat Lewis opgescheept met een auto waar hij niet bepaald blij mee was en kreeg hij te maken met bandendegradatie. Als gevolg daarvan moest hij vroeg naar binnen komen en dat verpestte zijn race. Een duidelijke fout dus', is Allison eerlijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties