Schmidt lacht om 'revanchepoging' McLaren in bib-saga Red Bull: 'Storm in een glas water' Formule 1
Formule 1

Schmidt lacht om 'revanchepoging' McLaren in bib-saga Red Bull: 'Storm in een glas water'

Schmidt lacht om 'revanchepoging' McLaren in bib-saga Red Bull: 'Storm in een glas water'

Michael Schmidt noemt de saga rondom de bib van Red Bull Racing een storm in een glas water. Volgens de Duitse journalist is het onmogelijk voor de Oostenrijkse renstal om de rijhoogte via de cockpit aan te passen als de auto al in Parc Fermé zit. Dat zou namelijk direct opvallen bij de FIA.

In de aanloop naar het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten werd bekend dat één team de rijhoogte van de auto tijdens Parc Fermé-omstandigheden aanpaste. Uiteindelijk kwam naar buiten dat Red Bull de renstal was die werd beschuldigd. McLaren leidde het offensief, maar de FIA heeft niets illegaals gevonden in de RB20. De Oostenrijkse renstal moest een kleine aanpassing maken gedurende het weekend, maar Red Bull was niet ontevreden over de uitkomst.

McLaren wil zich echter niet neerleggen bij de beslissing van de FIA. Zak Brown, CEO van de Britse renstal, hoopt namelijk dat (voormalig) medewerkers onder ede een verklaring tekenen. Dat lacht Schimdt allemaal een beetje weg. 'Het is voor mij een perfect voorbeeld van een storm in een glas water', zegt de journalist in een aflevering van Formel Schmidt op YouTube. 'Dit is gewoon een revanchepoging van McLaren nadat zij hun achtervleugel moesten aanpassen.'

Systeem Red Bull gewoon legaal

Schmidt vraagt zich af waarom Red Bull überhaupt onder een vergrootglas kwam te liggen. De journalist geeft immers aan dat de Oostenrijkse renstal totaal geen eigenaardige dingen deed. 'De rijhoogte veranderen is iets wat iedereen moet doen. De meeste teams maken de verandering van buitenaf en het klopt dat Red Bull het vanuit de cockpit doet. Red Bull doet dat naar mijn mening altijd heel openlijk. Het is dan ook heel erg lastig om een dergelijk apparaat te verbergen.'

'De FIA had wel een andere mening en gaf aan dat het juist wel makkelijk te verhullen zou zijn', vervolgt Schmidt. Desondanks was er ook in de ogen van de FIA weinig aan de hand. 'Vandaar dat het bestuursorgaan aangaf dat het onderdeel niet illegaal is, maar dat er wel een aanpassing gedaan moest worden. Er moet een soort zegel op voordat de auto in Parc Fermé gaat. Daar ging Red Bull uiteraard mee akkoord, want hier worden ze niet slechter van.'

Wedstrijdleiding volgde regels tijdens gevecht tussen Verstappen en Norris

Tijdens het raceweekend was er ook sprake van voldoende controverse tussen Red Bull en McLaren. Lando Norris kreeg een tijdstraf van vijf seconden in het gevecht met Max Verstappen, nadat hij de Nederlander buiten de baan inhaalde. 'Als racefan vind ik de regel niks, maar de wedstrijdleiding heeft de regels wel gevolgd. Die regels komen niet van de stewards, maar van de coureurs, dus zij mogen daar al helemaal niet over klagen. Als je de regel niet vindt deugen, dan moet je die laten aanpassen', aldus Schmidt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws