Afgelopen weekend kroonde Max Verstappen zich wederom tot winnaar op het circuit van Zandvoort. Dit betekende niet alleen zijn vierde winning op rij, maar bovendien ook zijn tweede overwinning op rij in eigen land. Reden tot feest bij Red Bull dus. Ook Mercedes leek lange tijd mee te strijden om de overwinning, maar zag Hamilton in de laatste ronde wegzakken. Michael Schmidt van Auto, Motor und Sport analyseerde het afgelopen raceweekend in zijn programma Formel Schmidt.
Wederom had het publiek in Zandvoort reden tot een feestje dankzij de overwinning van thuisheld Verstappen. De Nederlander heeft met zijn overwinning de voorsprong in het rijdersklassement verder uitgebouwd, waardoor zijn rivalen kansloos lijken voor de rest van het seizoen. 'Verstappen wordt gegarandeerd wereldkampioen. Het gaat er niet om wie kampioen wordt, maar wanneer. Hij kan in Singapore of Japan al kampioen worden zelfs, dus dit is een gelopen race', zo is Schmidt vastbesloten.
Naast Red Bull was ook Mercedes sterk in Zandvoort, vooral door goede racepace en de gewaagde zet door op de harde banden te rijden. 'Red Bull gaf op vrijdag aan dat die band nutteloos was, maar Mercedes zag in dat deze band een cruciale rol kon spelen tijdens de race. Ze hadden hun huiswerk goed op orde, want ook de baas van Pirelli, Mario Isola, had dit niet verwacht. Bovendien was Mercedes het enige team dat een eenstopper kon maken, al viel dat in het water.'
'Woede van Hamilton niet op zijn plaats'
Lewis Hamilton reed namelijk voorop toen er plots een safety car tevoorschijn kwam door een stilstaande auto. Op dat moment wisselden alle coureurs achter de Brit naar de zachte band, maar Mercedes koos voor baanpositie voor Hamilton. Hier was de Brit achteraf erg boos om, zo liet hij via de boordradio weten. 'Mercedes zat in een goede positie, maar door de virtual safety car moesten ze al strategie breken en bij de safety car nogmaals. Daarin hadden ze pech, want anders had Verstappen ze allebei op de baan in moeten halen.'
'Dat Mercedes ervoor koos om Hamilton buiten te laten en Russell nieuwe banden te geven, is in mijn optiek de enige juiste beslissing. Natuurlijk wil je baanpositie bewaren als je eerste staat, vooral als je weet dat je Verstappen anders niet meer in zult halen. Zo spreidden ze het risico en deden alles wat ze konden.'
Bovendien wisten de mannen van Mercedes dat deze race de misschien wel beste mogelijkheid was op een overwinning, dus werden voor de race stevige afspraken gemaakt. 'Mercedes heeft voor de race besproken dat ze alles zouden riskeren voor de overwinning. Hier waren beide coureurs het mee eens en daarom is het logisch dat Mercedes het risico nam om Hamilton op oude banden te laten. Bovendien heeft Hamilton het zelf verpest met zijn slechte herstart, die hij veel te vroeg inzette', zo oordeelt de Duitse oud-coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties