Saward raadt Sainz Alpine af: 'Plek om van weg te gaan, niet om bij aan te sluiten' Formule 1
Formule 1

Saward raadt Sainz Alpine af: 'Plek om van weg te gaan, niet om bij aan te sluiten'

Saward raadt Sainz Alpine af: 'Plek om van weg te gaan, niet om bij aan te sluiten'

Het silly-season is nog altijd in volle gang. De stoelendans begon in 2024 extreem vroeg toen Mercedes-coureur Lewis Hamilton voor de start van het seizoen in februari al aankondigde vanaf 2025 voor het Italiaanse Ferrari te gaan rijden. De aankondiging betekende automatisch dat 2024 het laatste seizoen voor Carlos Sainz bij de Italiaanse renstal zou worden. Sindsdien houdt de toekomstkeuze van de Madrileen de grid in zijn greep. Ook Joe Saward buigt zich over de kwestie.

Even leek het er in Barcelona op dat Sainz bekend zou gaan maken getekend te hebben bij het team van Williams. Teambaas James Vowles liet er in Canada geen gras over groeien dat al zijn pijlen op de Spanjaard gericht zijn. Toch bleef een definitieve aankondiging uit. Ook in Oostenrijk bleef het stil aan het front van de Spaanse coureur. Naar verluidt heeft Sainz van minstens drie partijen (Williams, Sauber/Audi, en Alpine) een aanbod gekregen. Saward is van mening dat een van de drie niet overwogen zou moeten worden.

De aanstelling van Briatore

Een van de belangstellenden is het team van Alpine. De Franse renstal kende een enorm slechte start van het 2024-seizoen en blijft nog altijd haken op een achtste plaats in het constructeurskampioenschap met slechts negen punten op de teller. Op het smalle stratencircuit van Monaco leek de bom binnen het team te barsten toen coureurs Pierre Gasly en Esteban Ocon elkaar raakten door toedoen van laatstgenoemde. Prompt werd anderhalve week later het vertrek van Ocon bij Alpine bekendgemaakt.

Het Franse team had alleen nog meer verrassingen in petto. In juni maakte het bekend dat het voormalig F1-magnaat Flavio Briatore had aangesteld als adviseur. De Italiaan raakte na de Grand Prix van Singapore in 2008 verzeild in de zogeheten 'crashgate' waarna hij in eerste instantie werd geschorst door de FIA. De schorsing werd in 2010 teruggedraaid waardoor de Italiaan nu weer een functie kan aannemen binnen de sport.

Saward is niet te spreken over de aanstelling van de Italiaan en vindt dat het blijk geeft van de problemen binnen het Franse team. 'Het is waar dat het soms waardevol is om veranderingen aan te brengen als het gaat om mensen die al te lang onderdeel uitmaken van het geheel. Maar als je dat gaat doen, is het verstandig om vervangers klaar te hebben staan. Briatore is net zo actueel in het runnen van F1-teams als een platenspeler in de muziekwereld.'

Waar een team als Williams er volop mee bezig is nieuwe mensen aan te stellen, lijkt het team van Alpine leeg te lopen. 'Het Enstone-team heeft in de afgelopen maanden een groot aantal medewerkers verloren. Er wordt verwacht dat dat er alleen nog maar meer gaan worden', schrijft Saward. 'Terwijl Williams en Sauber aan de toekomst werken, is Alpine nog steeds bezig uit te vogelen hoeveel schade het verder nog zal oplopen. De aanstelling van Briatore lijkt het team niet goed te doen. Het is niet makkelijk om mensen ervan te overtuigen dat hij het team niet wil verkopen. Al geloven mensen wat hij zegt, ze weten allemaal dat hij 74-jaar oud is en slechts een schaduw van wie hij ooit was.'

flavio briatore monaco 2024 alpine
Briatore in Monaco. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De keuze van Sainz

Saward ziet dus helemaal niets in de mogelijke samenwerking tussen het team uit Enstone en Sainz. De Spanjaard moet in zijn keuze rekening houden met wat zijn toekomstige team van plan is vanaf 2026. In dat jaar zullen de nieuwe reglementen hun aantrede doen binnen de sport. 'Niemand kan de aantrekkingskracht van Alpine echt begrijpen aangezien ze nog geen motordeal hebben voor 2026', schrijft de Brit.

Zou Sainz er wel voor kiezen om voor de Franse renstal te rijden, is dat onder een voorwaarde, denkt Saward. 'Sainz zal zich niet willen binden tenzij het team met Mercedes-motoren rijdt in 2025. Maar dat is onwaarschijnlijk aangezien Mercedes en haar klanten al bijna klaar zijn met het ontwerp voor de 2026-power unit. Dat betekent dat Alpine het zou moeten doen met wat hen wordt gegeven.' Als het aan Saward ligt, moet Sainz Alpine wegstrepen als optie voor de toekomst. 'Momenteel is Alpine een plek waar mensen weggaan, niet een plek voor mensen om bij aan te sluiten', concludeert hij.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws