Carlos Sainz en Fernando Alonso hebben een opvallende suggestie gedaan tijdens de persconferentie voorafgaand aan het raceweekend in Oostenrijk. De Spanjaarden willen graag terug naar het kwalificeren over één ronde. Volgens Alonso zou dit het spektakel op de baan vergroten en ook gunstig zijn voor de sponsors. Daarnaast zou het moeten zorgen voor minder drukte op de baan om incidenten te voorkomen.
Alonso opperde tijdens de persconferentie het idee om het huidige kwalificatieformat aan te passen. 'Waarom gaan we niet terug naar het format waarbij je slechts één ronde krijgt om je te kwalificeren? Wij hebben dan een volledig lege baan voor ons, het geeft de sponsors extra aandacht omdat de auto vol in beeld is en het legt extra druk op onze schouders', geeft de Aston Martin-coureur aan.
Hij vervolgt: 'Hierdoor kun je misschien wat makkelijker een foutje maken waardoor je een verrassende uitslag kunt krijgen. Ook het weer kan dan een grotere invloed hebben waardoor je misschien iemand anders op pole krijgt', stelt de tweevoudig wereldkampioen. Landgenoot Sainz kon zich vinden in de woorden van Alonso. 'Voor de fans kan het misschien wat saai zijn om naar te kijken, maar met de huidige techniek kun je misschien een ghost car in beeld laten zien. Zo zie je mooi of iemand sneller of langzamer is dan de te kloppen tijd'
Sainz tovert nog een ander idee uit de hoge hoed
Waar collega Pierre Gasly al zei dat hij hoopt dat hij Sainz dit keer niet tegenkomt in de kwalificatie, heeft de Ferrari-coureur zelf nog wel een andere goede suggestie om te zorgen dat de coureurs meer ruimte krijgen op zo'n kort circuit: 'Ze zouden moeten proberen om Q1 in twee delen op te splitsen op de kortere circuits. Verdeel deze sessie in twee delen van acht minuten', stelt de eenmalig racewinnaar voor.
Hij legt zijn idee verder uit: 'In het eerste gedeelte laat je van elk team één coureur rijden, en in het tweede gedeelte de ander. Zo is het ook eerlijker verdeeld als het weer parten speelt in deze sessie. Daarna kunnen we gewoon verder met Q2 en Q3 zoals we nu ook doen, want dan is de drukte op de baan wel te overzien.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties