Hoewel P3 in de kwalificatie veel beter is dan George Russell had verwacht, is hij achteraf toch niet helemaal tevreden. De strategie van Max Verstappen was volgens Russell erg goed en hij vindt het jammer dat Mercedes daar zelf niet aan gedacht heeft. Hoe de race morgen zal verlopen hangt allemaal af van de eerste bocht, aldus de Brit.
Mercedes was snel in de kwalificatie en George Russell pakte dan ook een indrukwekkende derde plaats, achter Verstappen op pole position en Oscar Piastri op de tweede plek. Hoewel de Brit blij is met zijn derde plaats, is hij achteraf toch niet helemaal tevreden. In de persconferentie van de FIA wordt hem gevraagd over welk aspect van Q3 hij het meest tevreden is. 'Ik weet het eerlijk gezegd niet zo goed', antwoordt Russell. 'Ik heb gemengde gevoelens.'
Dit komt met name omdat Russell achteraf denkt dat er meer mogelijk was. 'Er is veel druk om die laatste ronde in te gaan, omdat Oscar een ronde op het bord had staan', legt Russell uit. Lando Norris crashte tijdens de kwalificatie en zorgde daarmee voor een rode vlag. Het zorgde ervoor dat veel coureurs hun eerste snelle ronde niet af konden maken. Alleen Piastri kwam op tijd over de finishlijn om een tijd neer te zetten.
Neemt de druk weg
De coureurs stonden daarna dus onder druk, omdat ze maar één kans hadden op een snelle ronde. Behalve Verstappen. Red Bull Racing koos ervoor om de Nederlander een snelle ronde neer te laten zetten, daarna een pitstop te maken, zodat hij meteen weer naar buiten kon. Op deze manier kon hij toch twee rondes neerzetten. De strategie heeft uiteindelijk ook goed gewerkt. Verstappen pakte pole position.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ook Russell is onder de indruk van de strategie. 'Ik denk dat het plan van Max met de twee ronden heel goed was. Het was een strategie waar we niet echt rekening mee hadden gehouden', vertelt Russell. 'Door die ronde al te hebben, neem je de druk een beetje weg. Als je de eerste bocht ingaat, moet je er echt voor gaan en laat remmen. Als je geen ronde hebt, is het alsof je denkt ik heb hier geen back-up als ik de kleinste fout maak.'
Russell geeft aan dat Mercedes de strategie wel heeft besproken aan de pitmuur. 'Het werd besproken om op de nieuwe te starten en daarna de gebruikte erop te zetten, ik weet zeker dat het besproken is', aldus Russell. 'Ik ben niet op de hoogte van elk gesprek omdat ik op dat moment in de auto rijd en ik vertrouw het team, maar het is iets wat we achteraf zullen bespreken.' Hoewel Russell dus vertrouwen heeft in het team, vindt hij het wel jammer dat ze niet voor die strategie hebben gekozen.
De eerste bocht
Achteraf had Russell dus ook graag twee rondes gehad. 'Kijk, P3 is veel beter dan ik dacht, om zo dicht bij Oscar te zitten. Proficiat aan Max. Hij heeft het geweldig gedaan. Het wordt interessant morgen', denkt Russell. Of hij voor de overwinning zou kunnen vechten, hangt een beetje af van de eerste bocht. 'Max en ik waren net aan het praten. We zijn het er allebei over eens dat McLaren de grote favoriet is en dat zij sneller zijn dan iedereen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De start en eerste bocht zullen dus erg belangrijk zijn. 'Als Oscar aan de leiding komt, zie je waarschijnlijk een herhaling van Bahrein. Als we in de volgorde blijven waarin we ons hebben gekwalificeerd, denk ik dat het tot de pitstops een spannende race kan worden', legt Russell uit. De coureurs hebben gevraagd om zachtere banden voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië, die ze dit jaar hebben gekregen. Russell hoopt dat het mogelijkheden biedt. 'Hopelijk wordt het geen standaard one-stop en kunnen er verschillende strategieën worden toegepast.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties