Na de grote reglementswijziging van 2022 kende Mercedes grote moeilijkheden. Waar het team daarvoor de dominante factor was in de koningsklasse, moest het toen vaak strijden om de vijfde en zesde plek. In 2023 was het team uit Brackley ook niet consequent voorin te vinden, maar in 2024 kende het team met vlagen weer goede fases. Rondom de zomerstop won het team drie races, het lijkt er dus op dat het team weer wat snelheid gevonden heeft. Volgens Mercedes-coureur George Russell is dit te danken aan de terugkomst van technisch directeur James Allison.
Lewis Hamilton en George Russell wonnen in 2023 geen enkele Grand Prix, maar vochten in 2024 weer hogerop in het veld. Hamilton won dit jaar in Silverstone en beëindigde hiermee zijn droogte. Hij won hiervoor namelijk voor het laatst in Saudi-Arabië in 2021. Zijn teamgenoot George Russell won in Oostenrijk. In België kwam Russell wederom als eerste over de streep, maar werd hij gediskwalificeerd. Hierdoor ging de overwinning naar Hamilton. Maar hoe heeft Mercedes dit jaar de weg naar boven weer gevonden? Volgens Russell is Allison van grote invloed geweest op dit proces. In 2017 werd hij aangesteld als technisch directeur.
Verkeerde keuze
In 2022 koos Mercedes voor een 'zeropod'-design. Dit zorgde voor veel problemen met de auto. Deze stuiterde namelijk heel erg op hoge snelheden, en was hierdoor lastig te besturen. In 2021 was Allison gewisseld naar de functie van CTO (Chief Technical Officer), maar in april 2023 keerde hij weer terug naar zijn oude functie van technisch directeur. Volgens Russell heeft dit enorme invloed op de prestaties van het team. 'Dat James Allison weer nauw bij het project betrokken was, was voor ons een groot voordeel', legt Russell uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Daarvoor hadden we al veel talent in onze gelederen, maar zijn duidelijke leiderschap, en ook zijn duidelijke visie en richting zorgen ervoor dat we het talent van de ingenieurs optimaal kunnen benutten. Dat was cruciaal', vervolgt Russell. Volgens de Brit helpt het ook mee dat Red Bull juist wat performance heeft ingeleverd. 'De verbeterde prestaties werden versterkt door het feit dat Red Bull een gedeelte van zijn snelheid verloor. Wij hebben vooruitgang geboekt, terwijl zij juist een stap achteruit hebben gezet', legt Russell verder uit.
Red Bull staat momenteel nog tweede in het constructeurskampioenschap, terwijl Mercedes vierde staat. Momenteel blijven alle races onvoorspelbaar, zo merkt ook Russell. 'Als je een goed weekend hebt, kan je in één keer vooraan staan. Al valt je weekend tegen, sta je zo weer zevende of achtste.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties