Op 1 mei 1994 overleed Ayrton Senna als gevolg van een harde crash in de Grand Prix van San Marino. De Braziliaanse coureur heeft nog altijd een legendarische status in de Formule 1 en de hedendaagse sport denkt dan ook met weemoed terug aan de drievoudig wereldkampioen. F1Maximaal verzamelt de quotes van coureurs en personeel die het overlijden van Ayrton Senna vandaag, 25 jaar na zijn dood, herdenken.
Ron Dennis prijst de humor van Senna: 'Kom je in een compleet lege hotelkamer'
Zes jaar lang was Ron Dennis de teammanager van Ayrton Senna bij McLaren. Al kende Senna veel problemen met zijn teamgenoot Alain Prost, met Dennis kreeg hij een steeds betere band. 'En de sleutel was Gerhard Berger, die op het gebied van grappen geen grenzen kende', vertelt Dennis aan het Duitse Speedweek over de vervanger van Prost in 1990.
'Voor de Grand Prix van Monza [Italië, red.] verbleven we in de nobele Villa d’Este, één van de beste onderkomens in het land. Dan heb je een klein probleem als je je kamer in komt en alle muren zitten volgeplakt met pornoblaadjes. De blaadjes ongezien wegkrijgen was één ding, een groter probleem wat het verwijderen zonder de meubelen te beschadigen.'
'Het kon zomaar gebeuren dat je na een lange werkdag terugkwam in een lege hotelkamer. Ik bedoel echt leeg; geen meubels, geen kleding, niets', vervolgt de Brit. 'Ik denk niet dat Ayrton het concept van dit soort grapjes uit zijn jeugd kende. Het duurde ook even voordat hij er in mee ging. Meestal zei hij, ietwat geïrriteerd: 'Dat kunnen we niet maken.' Maar dan kwam zijn vindingrijkheid naar boven op het moment dat hij iemand moest terugbetalen. We hebben veel gelachen en lol gehad.'
Bruno Senna memoreert oom Ayrton
Na Ayrton kwam de naam Senna nog eenmaal terug in de Formule 1; neefje Bruno Senna debuteerde in 2010 in de koningsklasse van de autosport, maar kon het succes van zijn oom in de drie jaar die volgden geenzins evenaren. Vandaag, 25 jaar na het overlijden van zijn oom, memoreert Bruno Senna.
25 anos que passaram voando! Obrigado por deixar tantas boas memórias, lições e ainda viver nos nossos corações! 25 years went by flying! Thank you for leaving so many amazing memories, lessons and still being very much alive in our hearts! #SennaDay #SennaSempre #simplythebest pic.twitter.com/XN2tyj9rsP
— Bruno Senna (@BSenna) 1 mei 2019
Williams: 'Ik voel een grote verantwoordelijkheid'
Frank Williams was de teambaas van Ayrton Senna, op het moment dat de Braziliaanse coureur verongelukt op 1 mei 1994. Williams voelt zich nog altijd verantwoordelijk voor wat er is gebeurd op de Grand Prix van San Marino.
'De druk werd dat weekend in Imola langzaam maar zeker opgebouwd. Niet alleen vanwege de ongelukken op vrijdag en zaterdag. Iedereen wist dat Imola een gevaarlijke baan was. Als er iets misging in de hogesnelheidspassages, was het resultaat altijd een groot ongeluk', blikt Williams tegenover Auto, Motor und Sport terug op het beruchte circuit.
Williams kreeg vanwege het tragische ongeval de nodige verwijten naar zich toe. Zelfs tijdens de uitvaart van Senna. 'Ongeacht de oorzaak van het ongeluk, voel ik een grote verantwoordelijkheid. Het is mijn team. Toen Jim Clark stierf, gebeurde het anoniem. Er waren geen films, geen foto's. Ayrton stierf live in een Williams voor een publiek van miljoenen. Velen gaven ons de schuld. Alsof we de wereld hadden beroofd van een schilderij van Michelangelo. Ayrton was een internationale superster. Dit werd ons tijdens de begrafenis duidelijk gemaakt. Ook daar kwam dit schuldgevoel weer boven.'
BBC Sport komt met quotes en beelden van Senna
Ayrton Senna: 1960-1994. pic.twitter.com/53gOZfiiVf
— BBC Sport (@BBCSport) May 1, 2019
Niki Lauda: 'Niemand kwam bij Senna in de buurt'
Toen Ayrton Senna op 1 mei 1994 overleed was Niki Lauda werkzaam voor de televisie. De Oostenrijker spreekt met veel bewondering voor de Braziliaan, met wie hij het niet direct goed kon vinden.
‘Senna was een enorm charismatisch persoon, sensationele coureur, ongelooflijk in de regen. Simpelweg een uitzondering’, wordt Lauda, tegenwoordig actief als teamadviseur bij Mercedes, gequote door Auto, Motor und Sport. ‘Een van de beste coureurs ooit. Niemand kwam in de buurt: Prost, Mansell, Piquet… Senna was op ieder vlak beter. Volledig gefocust, volledig geconcentreerd, kende ieder detail en was simpelweg meedogenloos. Hij trok mensen aan met zijn charisma.’
Lauda herinnert zich nog goed dat hij voor het eerst met Senna in aanraking kwam: ‘Mijn eerste kennismaking met Senna was in 1984 in Monte Carlo. De eerste kwalificatiedag. Tijdens mijn snelle ronde reed hij in de weg. Toen ben ik op hem afgestapt en zei hem: ‘Ik weet dat je hier nieuw bent, maar er zijn een aantal regels. Als er tijdens de kwalificatie iemand achter je rijdt die sneller is, dan ga je aan de kant.’ Hij reageerde brutaal: ‘Ik niet.’ Mijn eerste gedachtes waren: wat is dit voor idioot?!’
‘Op zaterdag had je daarna de laatste training, waar het eigenlijk nergens meer om gaat. Ik was klaar met mijn programma, maar ik reed op het circuit en wachtte hem op. Toen hij met zijn Toleman achter me opdook stopte ik, en reed daarna weer door. Hij kwam naar me toe, furieus! Ik legde hem uit dat je elkaar altijd twee maal tegen komt in de Formule 1. Hij snapte wat ik bedoelde en lachte. Vanaf dat moment gingen we beter met elkaar om. Er was wederzijds respect.’
Twitteraccount Formule 1 memoreert 'icoon' Ayrton Senna
Dat Ayrton Senna nog altijd een indruk achterlaat in de Formule 1 blijkt vandaag wel, 25 jaar na zijn overlijden. Ook het officiële twitteraccount van de sport denkt terug aan de Braziliaan: 'Racer. Held. Legende.'
Racer. Hero. Legend.
— Formula 1 (@F1) May 1, 2019
Twenty-five years on, we remember Ayrton Senna, an icon of our sport pic.twitter.com/L8PgUNt18M
David Coulthard: 'Hij werkte van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat'
In 1994 was David Coulthard de officiële testcoureur voor het team van Williams. Coulthard, die na het dodelijke ongeluk de moeilijke taak had om Senna voor de rest van het seizoen te vervangen als racecoureur, herinnert zich vooral de betrokkenheid die Senna toonde.
Aan het begin van zijn carrière als testrijder werkte Coulthard samen met racecoureur Alain Prost. De Schot herinnert zich hoe de Fransman met zo min mogelijk tijd op het circuit zo veel mogelijk aan de bolide wilde verbeteren. ‘Met Ayrton was het anders. Het was superhard werken’, herinnert Coulthard zich in een interview met GPToday.net. ‘Van vroeg in de morgen tot laat in de avond werkte hij aan het verbeteren van de wagen. Hij kon op een dag lange sessies draaien. Hij maximaliseerde de tijd om bezig te zijn met en in de wagen.’
‘Ik kan me de test op Estoril in Portugal herinneren’, gaat de Schot verder. ‘Ik was daar aanwezig om als testcoureur te observeren wat er gebeurde. Ik zou de volgende dag in de wagen stappen. Die dag arriveerde ik om acht uur in de ochtend op het circuit, wat best normaal was als je om negen uur begon met testen. Ayrton was er al. Toen ik een dag later in de wagen stapte was Ayrton er ook. Hij luisterde naar de teamradio, hij wilde alles weten.’
‘Op een gegeven moment wist hij genoeg en besloot hij naar zijn huis in Portugal te gaan. Het toonde aan hij een oog voor detail had. Hij wilde weten of hij mijn feedback kon gebruiken. Ayrton wilde weten of hij mij kon vertrouwen als ik in de wagen zat. Later hoorde ik van Frank dat hij het fantastisch vond dat ik zijn testcoureur was. Hij voelde zich comfortabel met mijn feedback. Hij vertelde Frank dat ik in de toekomst een kans moest krijgen om aan te tonen wat ik kon doen.’
Lewis Hamilton: ‘De meest iconische coureur die we hebben gehad’
Toen Senna overleed was Lewis Hamilton negen jaar oud. Toch was de Britse coureur oud genoeg om de Braziliaanse drievoudig wereldkampioen te volgen op televisie. ‘Ik groeide op met het kijken naar beelden van hem. Hij is de meest iconische coureur die we hebben gehad. Hij was het meest iconische individu, een echte leider en een meester in zijn vak’, wordt Hamilton gequote door SkySports.
‘Senna was de coureur die mij als kind inspireerde en hij is vandaag de dag nog altijd een held. Het is absoluut een combinatie van beide [persoonlijkheid en prestaties op het circuit, red.] wat mij inspireert. Waar hij voor stond. Ik kende zijn persoonlijkheid niet echt, dus het was meer waar hij voor stond, waar hij zich tegen verzette en wat hij met een wagen kon doen wat ik geweldig vond om te zien.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties