Het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor, und Sport bericht dat Red Bull Racing van plan is om McLaren, Ferrari, en Mercedes achterna te gaan in het aanbrengen van flexibele voorvleugels op de auto. Eerder probeerde de Oostenrijkse renstal het gebruik van de flexibele voorvleugel door andere teams aan te kaarten bij de FIA, maar daar besloot de internationale organisatie niets mee te doen. Volgens Red Bull zit er nu niets anders op om zelf ook de flexibele voorvleugel aan te brengen op de RB20.
De flexibele voorvleugel werd eerst geïntroduceerd door het team van McLaren. Officieel mogen de voorvleugels niet meer dan drie millimeter buigen. Maar volgens Red Bull zouden de voorvleugels van McLaren en inmiddels ook die van Ferrari verder buigen. Mercedes vermoedde hetzelfde, maar besloot geen actie te ondernemen tegen de praktijken van de Britse en de Italiaanse renstallen. Hun ingenieurs hebben echter de W15 sinds enkele races ook voorzien van een flexibele voorvleugel, waarmee het Duitse team een verrassende vooruitgang heeft weten te boeken, en een suggestie van Red Bull aan de FIA om dit te controleren heeft geen verzoek tot extra checks of wijzigingen teweeggebracht.
'Dan moeten we dezelfde weg inslaan'
Het is niet de eerste keer dat de flexibele voorvleugels onderwerp van discussie zijn in de Formule 1. Al twintig jaar lang steekt het onderwerp om de zoveel tijd de kop op, maar de FIA lijkt nog nooit heel actief tegen het gebruik ervan in te zijn gegaan. In 2023 werden tijdens het raceweekend in Singapore wel de testen waarmee de buigzaamheid van de voorvleugel wordt vastgesteld, aangescherpt. Het team van Aston Martin moest daarop haar voorvleugel herbevestigen waarna de auto's flink wat snelheid verloren. Dat gegeven deed andere teams vermoeden dat er snelheid uit de buigzaamheid van de voorvleugel te halen is.
Lees ook
'Red Bull verzoekt FIA voorvleugel van Mercedes te controleren, vanaf Imola al verhitte discussies'
Volgens een ingenieur met wie AMuS heeft gesproken verschilt het per team hoe de buigzaamheid van de voorvleugel wordt beïnvloed. 'Sommige teams kantelen de flappen naar achteren, anderen draaien de hele vleugel of laten de vleugelpunten zakken. Hoe je het ook doet, het gaat altijd om hetzelfde doel. Je zoekt naar een goede voertuigbalans voor alle soorten bochten', vertelt deze ingenieur.
'Iedereen die een vleugel heeft die individueel in langzame en snelle bochten de gewenste downforce levert en zo ook de flow naar achteren verandert, heeft een troef in de hand', schrijft AMuS. Aangezien de FIA geen concrete actie onderneemt tegen het gebruik van de flexibele voorvleugel, zou het team van Red Bull zich nu genoodzaakt zien om de aanpassing ook op haar RB20 te doen. 'Als dit getolereerd blijft worden, moeten we dezelfde weg inslaan', laat Red Bull weten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties