Christian Horner en Mark Rushbrook, hoofd van Ford Motorsports, zijn nog altijd in hun nopjes met de samenwerking tussen Red Bull Racing en Ford. In 2026 zal de Oostenrijkse renstal met zijn eigen motor gaan racen en de samenwerking met Ford liep van het eerste moment voorspoeding. Horner weet in ieder geval zeker dat Mateschitz trots zou zijn op het project van Red Bull.
Volgend jaar zal Red Bull officieel met zijn eigen krachtbron gaan rijden. Daarop zal natuurlijk ook de sticker van Ford geplakt zijn, aangezien de Amerikaanse autofabrikant de handen ineen heeft geslagen met het Formule 1-team. Red Bull Powertrains gaat vanaf 2026 motoren leveren voor het Formule 1-team en voor zusterteam Racing Bulls. De motorfabrikant zou ervoor openstaan om in de toekomst ook aan meerdere teams te leveren, maar voorlopig gaat de blik op 2026.
Red Bull leek aanvankelijk met Porsche in zee te gaan, maar de Duitse autofabrikant eiste te veel controle in de relatie met Red Bull. Ford zag dat als een perfect moment om in te stappen. 'Het mooie van deze samenwerking is dat Mark Rushbrook en Jim Farley vanaf het begin hebben gezegd: jullie doen de Formule 1. Wij gaan jullie niet onze methodologie opleggen. Zeggen jullie maar waar we mee kunnen helpen, waar we mee kunnen assisteren', zegt Horner tegen Motorsport.com.
Met Ford kan Red Bull zijn werkzaamheden zoals gepland vervolgen. Hoewel Ford veel taken op zich neemt, kan de Oostenrijkse renstal nog gewoon zijn gang gaan in de ogen van Horner. 'Het was een heel open boek richting 2026, met als hoofdvraag: hoe kunnen we helpen om zo competitief mogelijk te zijn? Het voelt echt als een samenwerking waarbij de ingenieurs geen dingen worden opgelegd. Dat gebeurt soms wel in dergelijke relaties en daar waren we bang voor in die andere optie waar we naar keken', doelt de Red Bull-teambaas op Porsche.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner houdt Mateschitz in gedachten
Dat Red Bull de stekker uit de deal met Porsche trok, was koren op de molen voor Ford, dat een manier wilde vinden om weer betrokken te zijn bij de Formule 1. Ford wilde niet zelf een team kopen, waardoor Rushbrook maar een mailtje stuurde naar Horner. 'Mijn allereerste vraag aan hem was: Wat zoek je in een partner? In de eerste twintig minuten van het gesprek voelde ik al dat we aardig op één lijn zaten. Natuurlijk niet op alle punten, maar in brede zin was er wel overeenstemming.'
Al snel werd dus duidelijk dat de handen ineengeslagen zouden worden. Hiermee neemt Ford een belangrijk deel van de werkzaamheden uit handen van Red Bull, dat na het vertrek van Honda zonder motorfabrikant kwam te zitten. Red Bull besloot zelf een motorafdeling te starten, maar hulp te vragen voor het elektrische gedeelte. 'In het allereerste gesprek hebben we ook al voorzichtig besproken met welke aspecten van de motor en van het team Red Bull hulp nodig had, en wat wij konden toevoegen. Dat is daarna doorgegaan, al is de lijst van wat we bijdragen nu langer dan in het eerste gesprek.'
Hoewel de toekomst enigszins spannend is voor Red Bull, past het genomen risico in de filosofie van het team. 'Natuurlijk gaan er risico’s gepaard met wat we doen. Als je kijkt naar de investeringen en alles wat we nu doen, dan is dat misschien wel een tikkeltje krankzinnig. Maar zoals Dietrich Mateschitz altijd zei: no risk, no fun. Dat geldt ook hiervoor. En we hadden dit in ieder geval nooit kunnen doen zonder een partner met dezelfde mentaliteit', aldus Horner.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties