'Red Bull nam al 170 man aan voor nieuwe motorafdeling, 45 komen van Mercedes' Formule 1
Formule 1

'Red Bull nam al 170 man aan voor nieuwe motorafdeling, 45 komen van Mercedes'

'Red Bull nam al 170 man aan voor nieuwe motorafdeling, 45 komen van Mercedes'

Vanaf 2022 zal Red Bull formeel gezien haar eigen motoren moeten ontwikkelen en produceren. Met de bouw van een geheel nieuwe motorafdeling komt ook de aanstelling van nieuw personeel en het team uit Milton Keynes zou al zo'n 170 man hebben aangenomen voor het project genaamd 'Red Bull Powertrains'. 45 daarvan zouden overkomen van de motorafdeling van concurrent Mercedes.

Honda besloot eerder dit jaar om te stoppen als motorontwikkelaar voor Red Bull en AlphaTauri aan het einde van 2021. Uiteindelijk besloot Red Bull door een gebrek aan opties om het heft in eigen handen te nemen en bij het team van Max Verstappen nemen ze die taak erg serieus. Met de bouw van het nieuwe motorproject worden ook veel nieuwe personeelsleden aangenomen. Volgens Auto, Motor und Sport zou de teller inmiddels al op 170 staan, waarbij er maar liefst 45 mensen van Mercedes komen. In de afgelopen maanden werden er al namen genoemd van een handvol Mercedes-ingenieurs, maar dat lijken er nu veel meer te zijn dan gedacht.

Een bekende naam die van Mercedes naar Red Bull gaat is Ben Hodgkinson. De Brit staat bekend om zijn belangrijke bijdrage aan de inmiddels beruchte Mercedes-motor, die de afgelopen jaren erg sterk is geweest. Hodgkinson werd enkele maanden geleden al officieel aangekondigd en zou volgens geruchten meer personeelsleden hebben meegenomen naar de concurrent. Naar verluidt zullen de komende maanden nog meer personeelsleden uit de Mercedes-fabriek een krabbel zetten bij Red Bull en dus zal het huidige aantal van 45 personeelsleden naar alle waarschijnlijkheid alleen nog maar oplopen.

Red Bull Powertrains gaat voor 'hybride opzet'

Het Duitse medium schrijft ook dat bij de opzet van Red Bull Powertrains veel rekening zal worden gehouden met een externe samenwerking in de toekomst. Red Bull zou voor een 'hybride' vorm gaan, waarbij een mogelijk geïnteresseerde motorleverancier zich gemakkelijk bij Red Bull kunnen aansluiten. Dit zou met name handig zijn met het oog op 2026, wanneer een nieuw 'motorentijdperk' in zal gaan en Red Bull met een mogelijk nieuwe partner en dus meer expertise een grote slag kan maken in de concurrentiestrijd met Mercedes en Ferrari.

Horner bekent in gesprek met Auto, Motor und Sport dat er inderdaad sprake is van zo'n hybride opzet. 'We willen het zo doen dat we twee keuzes hebben: alles alleen doen, of samenwerken met een nieuwe partner', aldus de Brit. Naar verluidt zou Porsche een vooraanstaande kandidaat zijn om de handen te schudden met Horner en co. De mogelijke nieuwkomer in de Formule 1 zou met name de turbo en elektrische componenten kunnen gaan produceren voor de Red Bull-motor.

Honda blijft actief als hulpkracht, maar voor hoelang?

Voor de komende jaren zal Red Bull vooral zelf opereren, met hulp van Honda. De Japanse motorfabrikant blijft het Formule 1-team namelijk nog wel ondersteunen bij de productie van de krachtbron, zo kwamen de partijen overeen. De Duitse journalist Michael Schmidt stelt dat Honda hiervoor zou kiezen omdat men achteraf toch zou hebben getwijfeld aan het vertrek uit de Formule 1, met name door het succesvolle 2021-seizoen. Door toch deels aan Red Bull verbonden te blijven, zou Honda het zichzelf makkelijker maken om op een later moment alsnog te besluiten om in de sport te blijven.

Volg jij F1Maximaal al op Instagram? Ga hier naar ons account voor het laatste F1-nieuws op je tijdlijn!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws