'Red Bull kreeg na de kwalificatie in Singapore al een waarschuwing over aanpassen rijhoogte' Formule 1
Formule 1

'Red Bull kreeg na de kwalificatie in Singapore al een waarschuwing over aanpassen rijhoogte'

'Red Bull kreeg na de kwalificatie in Singapore al een waarschuwing over aanpassen rijhoogte'

Autosport laat weten dat Red Bull Racing na de kwalificatie van de Grand Prix van Singapore al een waarschuwing kreeg betreffende het trucje met de rijhoogteaanpassingen. Bronnen suggereren dat het per direct aangepast moet worden, maar aangezien Red Bull drie weken geleden als een waarschuwing kreeg, lijkt het Britse medium te suggereren dat de auto na de Grand Prix van Singapore al is gewijzigd.

Tijdens de mediadag in Texas ging het veelal over een soort apparaat dat Red Bull zou hebben geïnstalleerd in de voorste bib, waardoor het team tussen de kwalificatie en de race, wanneer de auto dus in Parc Farmé staat, de rijhoogte aan zou kunnen passen. De FIA gaf woensdagavond al aan dat ze strenger hierop willen controleren, maar noemde geen namen. Op donderdag kwam naar buiten dat Red Bull van het gebruikmaken van het trucje beschuldigd werd. De Oostenrijkse renstal gaf vervolgens wel toe dat zo'n apparaat op de RB20 zat, maar dat ze er niets mee konden als de auto helemaal in elkaar geschroefd was.

Met andere woorden: het leverde Red Bull geen voordeel op. Voor de FIA was er dan ook geen bewijsmateriaal dat Red Bull het foefje had ingezet. Volgens Autosport suggereren bronnen dat concurrenten tijdens de Grand Prix van Singapore werden gewaarschuwd voor speculaties over het team uit Milton Keynes, dat mogelijk een manier had gevonden om de rijhoogte van de voorste bib aan te passen via een wijziging van de instellingen op een onderdeel dat toegankelijk is vanuit de cockpit. Er wordt begrepen dat er tijdens het raceweekend op Marina Bay besprekingen zijn geweest.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red bull racing max verstappen singapore gp zondag 2024 23
Volgens Autosport reed Verstappen in Singapore al met een aangepaste auto.

Heeft Red Bull de auto al aangepast?

Op internet werd al druk gespeculeerd dat Red Bull een 'illegale' auto zou hebben, maar daar is vanzelfsprekend geen sprake van, aangezien de FIA nu pas strenger gaat controleren op het fenomeen en het trucje, en Red Bull in Singapore pas te horen kreeg dat het bestuursorgaan het er niet helemaal mee eens was. Red Bull gaf al aan dat de FIA alles kon checken, omdat bepaalde data van onderdelen op de server van de FIA geüpload worden. Het team van Max Verstappen en Sergio Pérez hebben de auto, volgens The Race and Autosport, na de kwalificatie in Singapore nog niet kunnen wijzigen vanwege de Parc Fermé-regels, maar beloofden ze met de rijhoogte van de kwalificatie door te gaan naar de race, waardoor het team tijdens de racedag 'geen gebruik kon maken van het foefje'.

De vraag is dan of Red Bull de auto na Singapore direct al aan heeft gepast of niet. Als dat wel zo is, is er ook geen reden om te denken dat het in Austin minder kan gaan, omdat Red Bull dat trucje niet meer in kan zetten. Als de Oostenrijkse renstal het apparaat al niet kon gebruiken, is speculatie over een mindere vorm, of een illegale auto, van Red Bull immers niet nodig. De FIA gaat vanaf nu wel strenger toezicht houden op dit aspect van de auto om ervoor te zorgen dat niemand buiten de lijntjes gaat kleuren. De controverse over de rijhoogte-aanpassing komt wel net nadat McLaren op de vingers werd getikt vanwege haar achtervleugel, en komt vlak voor een allesbepalend weekend voor Red Bull.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Red Bull kreeg na de kwalificatie in Singapore al een waarschuwing over aanpassen rijhoogte'
Zijn de speculaties een storm in een glas water?

De voordelen die het trucje zou kunnen bieden

De FIA wil er vooral strenger op toezien, omdat het aanpassen van de rijhoogte bepaalde voordelen met zich meebrengt. 'In theorie zou het aanpassen van de hoogte van de voorrand van de vloer je in staat stellen om maximale aerodynamische prestaties te behalen door de vloer tijdens de kwalificatie laag te houden', schrijft technisch analist Mark Hughes in zijn analyse bij The Race. 'Het verhogen van de vloer voor deze race zou niet alleen rekening houden met het extra gewicht wanneer de auto volgetankt is, maar zou ook kunnen voorkomen dat de onderkant van de plank meer afslijt dan het toegestane percentage.'

COTA is een erg hobbelig circuit, en vorig jaar was het te zien dat het bij een aantal teams misging betreffende de rijhoogte. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden na afloop gediskwalificeerd omdat de houten plank onder de auto te veel sleet, de auto was namelijk te laag afgesteld. 'Als je gedwongen zou worden om een lagere rijhoogte te rijden dan ideaal is voor de race, zou de coureur voorzichtig moeten zijn om de auto niet kwijt te raken op de hobbels en de kerbs', aldus Hughes. Hoe dan ook blijven de ogen op Red Bull gericht, die dit weekend een updatepakket meeneemt en hoopt haar vorm te herstellen. De eerste sessie start om 19:30u Nederlandse tijd.

Wedden op de Eredivisie dit weekend? Pak nu een booster! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws