Sinds jaar en dag levert Red Bull Racing de beste pitstops af in de Formule 1, maar sinds dit jaar heeft het Oostenrijkse team serieuze competitie van McLaren en Ferrari. McLaren scherpte in Qatar het wereldrecord van Red Bull en Max Verstappen uit 2019 aan met een supersnelle pitstop, waarbij Lando Norris in 1,80 seconden van nieuw Pirelli-rubber werd voorzien, en dus heeft Red Bull-motortechnicus Calum Nicholas een nieuw doel voor ogen.
In de strijd tegen de klok is er vanuit Nicholas veel respect voor de prestaties van McLaren. 'Ik ben niet geïrriteerd door McLaren', zegt de Brit in de Sky Sports F1-podcast. 'Ik ben helemaal niet geïrriteerd door McLaren, want ze hebben fantastisch werk geleverd. Dat is het punt van de sport: het maakt niet uit wat je doet, er is altijd iemand die op je jaagt. Die jongens hebben superhard gewerkt aan hun pitstops en daar veel uren ingestoken. Ze hebben het geweldig gedaan, dus ik ben absoluut niet geïrriteerd door McLaren', herhaalt Nicholas.
Jagen op een pitstop van 1,7 seconden
McLaren heeft wel bewezen dat het sneller kan dan de 1,82 seconden uit Brazilië 2019, en dus gaat Red Bull aan de slag. 'Aan de andere kant, wil ik het record dolgraag terug', deelt Nicholas. 'Ik vermoed dat mijn collega's precies hetzelfde gevoel hebben, dus nu moeten we gaan oefenen en kijken of we het terug in handen kunnen krijgen.' Daarvoor is een stoptijd van onder de 1,80 seconden nodig. 'Dat hebben we nodig, ja.' Dan is er wel werk aan de winkel, want de snelste pitstop van Red Bull duurde dit seizoen 1,98 seconden, terwijl ook Ferrari met 1,93 seconden sneller was in Qatar.
De omstandigheden waaronder McLaren het record aanscherpte waren zwaar. 'Weet je, het is heel indrukwekkend wat ze gedaan hebben, want de wielen zijn natuurlijk zwaarder, en er zijn veranderingen geweest aan de manier waarop je een pitstop kunt doen', legt Nicholas uit, die zich strijdvaardig opstelt. 'Ik weet dat we dat record kunnen aanscherpen.'
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarvoor moet wel alles goed gaan. 'Bij een pitstop heb je zestien of twintig mensen die allemaal hun werk perfect moeten doen binnen dat raamwerk van twee seconden. Er zijn dan zo veel dingen die samen moeten komen, dus we moeten ons nu gaan focussen daarop en blijven oefenen. We weten dat we het kunnen, dus nu moeten we dat in de praktijk brengen.'
Pitstops vormden eerste F1-motivatie voor Nicholas
De pitstops zijn voor veel monteurs van de Formule 1-teams een uit de hand gelopen bijbaantje, maar het zorgt ook voor de ultieme strijd tegen de klok en het eist teamwork. Bij Nicholas werd de liefde van de sport zelfs aangewakkerd door de snelle bandenwissels. 'De pitstops waren een van de redenen waarom ik zo geïnteresseerd raakte in de sport.'
'De eerste Grand Prix die ik bezocht was Silverstone in 2009. Ik liep voor de race door de pitstraat, en ik zag de monteurs pitstopoefeningen doen, en dat was een van de eerste carrièredoelen die ik mezelf stelde. Ik zei: ik wil deel uitmaken van een pit crew. Toen ik dat bereikte in 2011, toen ik bij Marussia kwam, veranderde het doel', aldus Nicholas. 'Daarna wilde ik in een goede pit crew zitten, dus toen ik bij Red Bull kwam, wist ik dat ik de kans had om bij de beste pit crew te zitten.'
Dat kreeg Nicholas dus voor elkaar, maar de doelen werden alleen maar ambitieuzer. 'Toen die pitstoptijden steeds verder zakten, veranderden de doelen. Je doelen worden steeds ambitieuzer en zeiden we: vorig jaar scherpten we het wereldrecord aan, dus dat willen we deze week weer doen. Het draait om het stellen van zulke doelen.'
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties