Red Bull en Ferrari hebben geprobeerd om de achteras van Mercedes te kopiëren. Het Duitse team kwam in 2020 met het idee om de draagarm van de achteras te laten rusten tussen de crashconstructie en de versnellingsbakkast, om er zo voor te zorgen dat de tractie ook bij lage snelheden geoptimaliseerd wordt. Het kost beide teams naar alle waarschijnlijkheid wel twee tokens.
De nieuwe positie van de trekstang zou volgens James Allisson, technisch directeur bij Mercedes, ervoor zorgen dat de achterkant stabieler blijft onder de lage snelheden. Dat is een probleem dat ook Red Bull en Ferrari jarenlang hadden. Uit foto's van de achterkant van zowel de Ferrari als de Red Bull blijkt dat de beide teams daarom de oplossing van Mercedes hebben gekopieerd, meldt AMuS. Het levert een enorm voordeel op wat betreft mechanische grip.
James Key had het nieuwe systeem ook graag gekopieerd, maar met de motorwissel bleek dat onmogelijk. McLaren moest teveel aanpassen aan het chassis waardoor het geen tokens meer over had om te gebruiken voor deze aanpassing. 'Met deze opstelling kun je de luchtstroom naar het diffuserdak lokaal beter organiseren. Dat levert een voordeel op omdat de Gurney-flap nu enorm veel voordeel oplevert op aerodynamisch gebied', legt de technisch directeur bij McLaren uit.
'We hebben er ook naar gekeken om deze aanpassing te maken en we hadden daar ook de tijd voor gehad. Maar als we dit wilden implementeren moesten we ook onze versnellingsbakkast aanpassen, wat niet kon doordat we geen tokens meer konden inzetten. Deze mochten we alleen aanpassen naar de benodigdheden van de Mercedes-motor, we konden de andere aanpassing daardoor niet meer uitvoeren', aldus Key.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties