Andrew Shovlin, de uitvoerende kracht van Mercedes langs het circuit, heeft zich uitgelaten over de Formule 1-test in Bahrein. Allereerst kijkt hij naar de prestaties van Mercedes en hoe ze zich verhouden ten opzichte van de concurrentie. Vervolgens kijkt hij naar de voor- en nadelen van testen in het Midden-Oosten en ook kijkt hij naar het Pirelli-rubber.
'We hebben hard gewerkt gedurende de winter, maar je weet nooit waar de rest staat. Wij hebben alles gegeven, nu is het kijken hoe de wagen presteert en hoe de rest het doet, zo trapt de Brit af in gesprek met Sky Sports F1. 'Er staat druk op ons, maar ook op de andere teams. De vraag is nu of we de titel weer kunnen winnen', stelt hij vervolgens.
Testen in Bahrein is anders
Doorgaans vinden de testdagen voorafgaand aan het Formule 1-seizoen plaats in Barcelona, om logistieke redenen doet de Formule 1 dit nu in Bahrein. 'De aanpak is hier anders, vanwege de wind maar ook omdat die wind geregeld van richting verandert', merkt de Mercedes-topman op. 's Middags is het circuit daarnaast een stuk trager omdat het asfalt opwarmt, terwijl het circuit aan het einde van de dag juist afkoelt. 'Wij proberen momenteel gewoon onze programma's af te werken.'
De Formule 1 test tevens op een circuit waar ze slechts drie maanden geleden nog geracet hebben. Zodoende kunnen ze de prestaties van die meest recente races vergelijken met hoe ze het nu doen. 'Het helpt wel dat we hier eind vorig jaar nog geracet hebben, daardoor kunnen we over het algemeen wel zien waar de concurrentie staat ten opzichte van vorig jaar', geeft Shovlin toe.
'Maar de sterke wind kan een groot verschil maken in de tijdstabel. Het is daarom lastig om te zien hoe je er daadwerkelijk voor staat', vervolgt hij. Hecht dus niet te veel waarde aan de tijden die neergezet worden gedurende de tests, vaak reflecteren ze niet accuraat hoe de teams het daadwerkelijk gaan doen. Daarnaast heeft Mercedes in de ochtendsessie nauwelijks ronden gereden, er valt voor de Duitsers überhaupt nog geen conclusie te trekken over hun prestaties.
Pirelli-rubber testen
Dit jaar worden met aangepaste Pirelli-banden gereden. Shovlin: 'Deze testsessies geven wel een goede indicatie van hoe de banden zich gedragen en de verandering die we kunnen verwachten aan de banden. Iedereen rijdt daarnaast met een andere vloer dan die getoond zijn bij de lanceringen. Dit hebben wij gedaan, maar de andere teams ook.'
'Met slechts drie dagen aan testtijd kan je het je niet veroorloven om onderdelen achter te houden. Daarom verwacht ik dan ook niet dat de teams nog grote wijzigingen door gaan voeren', concludeert Shovlin. Wat er aan technische wijzigingen te zien zijn gedurende de testdagen zal bepalen hoe de bolides er aan de seizoenstart uit zien, verwacht hij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties