De RB18 van Red Bull Racing is in de afgelopen maanden een steeds betere raceauto geworden. De bolide van de Oostenrijkse renstal was voor de zomerstop vooral goed op circuits waarbij topsnelheid van cruciaal belang was. Desondanks heeft Red Bull in de afgelopen weken laten zien ook op high downforce-circuits prima te presteren. De F1-75 van Ferrari is aan de andere kant zijn DNA een beetje kwijtgeraakt.
Red Bull was heer en meester op het circuit van Spa-Francorchamps. Op Zandvoort werd een lastiger weekend voorspeld. Dat kwam er ook wel, maar de RB18 leek nog steeds de sterkste auto te zijn. 'De high downforce-achtervleugel veranderde niets aan de balans van de RB18', schrijft Paolo Filisetti, een gerenommeerd journalist, in Autosprint. 'Red Bull was sterk op een lay-out die op papier minder goed paste bij de karakteristieken van de auto dan Spa-Francorchamps. Verstappen was fantastisch in de kwalificatie, wat vervolgens een goed vervolg kreeg toen het aankwam op racepace.'
'In wezen heeft de door Adrian Newey ontworpen auto bevestigd dat deze geleidelijk een allround bolide is geworden', vervolgt de Italiaanse journalist. 'Dat is knap, want de basiskenmerken, dat wil zeggen de kenmerken van een auto die het maximale uit de bolide weten te halen, zijn onveranderd gebleven.' Dat werd ook bevestigd op de circuits van Spa-Francorchamps en Zandvoort. De RB18 vloog immers beide Grand Prix-weekenden over de rechte stukken, waarbij Max Verstappen of Sergio Pérez vaak de hoogste topsnelheid noteerden.
'Ferrari krijgt de banden gewoon niet meer op temperatuur'
Ferrari had voor de zomerstop vaak de beste auto, die ook nog eens op elk circuit snel leek. Toch lijkt de Italiaanse renstal, met enkele grote ontwikkelingen, haar karakteristieken te zijn kwijtgeraakt. 'De F1-75 is een deel van zijn DNA kwijtgeraakt dat hem aan het begin van het seizoen wist te onderscheiden. Ferrari krijgt haar banden gewoon niet meer goed op temperatuur. De keuzes van Ferrari hebben de algehele aerodynamische belasting en als gevolg daarvan de energie die op de banden wordt geïnduceerd, beïnvloed', aldus Filisetti.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties