Honda moet voor haar doorstart in de F1 tegen het einde van vorig decennium Red Bull Racing niet bedanken, maar AlphaTauri. Het was namelijk AlphaTauri-teambaas Franz Tost die in de Japanse motorleverancier bleef geloven na een mislukte termijn met McLaren. Toyoharu Tanabe blikt terug op het cruciale moment en licht toe wat deels voor de heropleving van Honda gezorgd heeft.
Honda betrokken bij F1-politiek
Een van de grote verschillen tussen McLaren als F1-partner en Red Bull en AlphaTauri was de mate van betrokkenheid die ze van Honda vroegen. Zo wilde McLaren Honda gebruiken als pure motorbouwer, terwijl Red Bull graag had dat Tanabe en zijn collega's zich verdiepten in de politieke kant van de sport. 'Vergeleken met voorheen kon ik ineens veel meer communiceren met de F1 en de andere teams', herinnert Tanabe zich.
Tanabe stelt dat dat op technisch gebied geholpen heeft. Plots hadden ze toegang tot meer informatie en konden ze onderhandelen. Dat helpt om te overleven in de F1. Bij McLaren werd gezegd dat 'zij het politieke verhaal op zich zouden nemen zodat wij ons gewoon op het bouwen van motoren konden richten'. 'Dat was onze rol toen. Nadat we met Red Bull in zee gingen, zijn we meer betrokken geraakt in de politiek', concludeert de technisch directeur van Honda.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties