Mario Isola heeft gereageerd over zorgen die onder meer Max Verstappen en Fernando Alonso geuit hebben tijdens de testweek in Barcelona. De twee wereldkampioenen lieten zich uit over de banden van Pirelli en over het feit dat ze nu groter zijn dan in het verleden, wat het zicht belemmert. Met name op straatcircuits zou dat gevaarlijk kunnen zijn, vonden de Nederlander en de Spanjaard. Isola gaat op de woorden van de coureurs in, en beantwoordt diverse andere vragen over de eigenschappen van de nieuwe banden.
Vanuit de hospitality unit van Pirelli op Circuit de Barcelona-Catalunya vraagt F1Maximaal.nl naar zijn visie op de mening van Verstappen en Alonso. 'De diameter van de band is groter, ja. Ook hebben de wielen nu een deel dat over de band heen loopt. Daardoor is de zichtbaarheid niet ideaal, maar daar zullen ze snel aan wennen', denkt hij. Er loopt nu een kap over het wiel heen die ook het zicht van de coureurs vermindert. Dit, in combinatie met de 18-inch velgen, baart de coureurs zorgen.
'Het is een kwestie van aanpassen aan de nieuwe situatie. Ik weet zeker dat het gewicht anders is, de zichtbaarheid ook en andere karakteristieken van de bolide ook', vervolgt hij. 'Als ze na een paar races eraan gewend zijn, weten ze waar ze de banden moeten plaatsen en hoe ze ermee om moeten gaan. Dat zal denk ik niet voor problemen zorgen', verzekert hij. De coureurs krijgen in 2022 eerst enkele races zonder muren naast het asfalt, waarin ze kunnen wennen aan de banden voordat ze races als Monaco en Azerbeidzjan voorgeschoteld krijgen.
Teams doen aanpassingen na Pirelli-tests
Pirelli heeft na de seizoensfinale in Abu Dhabi de teams laten testen met de nieuwe banden. Dit deden de teams met zogeheten mule cars: 2021-bolides die omgebouwd zijn zodat de nieuwe banden erop pasten, maar verder nog wel naar de specificatie van 2021 waren. Als Isola de resultaten van Abu Dhabi naast de eerste cijfers van Barcelona legt, kan hij een goede conclusie trekken: 'Alles ligt in de lijn der verwachtingen. In Abu Dhabi hadden de coureurs (die de Pirelli-banden testten, red.) last van onderstuur, en daar pasten de teams de balans ook op aan.'
'De coureurs zeiden dat de achterbanden vooral grip hadden. Met de tractie zat het goed, maar de coureurs zochten de limieten op met de voorbanden, wat onderstuur genereerde. Dat was nuttige informatie voor de deelnemers met het oog op de nieuwe auto’s', weet de Italiaan. Het betekende namelijk dat de teams toen al achterhaalden hoe de bolide het beste te balanceren viel voor 2022. 'Het is ze dan ook gelukt om ze gebalanceerd op het asfalt te zetten', ziet hij.
'Gisteren en vandaag zagen we wat graining, maar dat is niet vreemd in koele omstandigheden in Barcelona.' Graining komt voor wanneer er een onbalans heerst tussen de temperatuur van de binnenkant en de buitenkant van de band. De binnenkant is koud, terwijl de buitenkant, het loopvlak, warm is. Daardoor verliest de band stukjes rubber, die aan het circuit blijven kleven. Met name op de zachtere banden was dit in Barcelona het geval. 'Een enkeling heeft de C4-banden gebruikt, maar veel teams deden dit niet. De meeste renstallen richtten zich op de C2- en C3-banden, want dat zijn de juiste compounds voor dit circuit, in deze omstandigheden. Naast die graining is het bevestigd door de teams dat de banden anders zijn in gebruik, maar niet op manieren waarvan we het niet verwacht hadden.'
Tsunoda spreekt van drop-off
Ook Yuki Tsunoda liet zich tijdens diezelfde persconferentie uit over het Pirelli-materiaal. De jonge Japanner merkte een sterk drop-off moment bij de banden. Met andere woorden: op een gegeven moment sleten de banden plots heel snel, waarna hij geen grip meer had. Ook deze opmerking had de Italiaan al gehoord: 'Ik denk dat we nog wat tijd nodig hebben om te bepalen wat de omstandigheden zijn. Gisteren (woensdag, red.) hadden we bijvoorbeeld flink wat track evolution.'
'Toen we hier aankwamen, lag er veel rubber op het circuit, maar dat was van andere series. Het eerste deel van de dag was het kouder, maar pikten de coureurs ook veel rubber op. Het circuit evolueerde dus van een ingerubberd circuit naar een ‘groen’ circuit, en nu zijn ze er zelf rubber aan het neerleggen. Ik wil niet zeggen dat de omstandigheden dus per uur verschillen, maar dat is min of meer het geval', verzekerde de topman. De effecten die de coureurs in Barcelona dus ervaren hebben, hoeven beslist niet aanwezig te zijn bij elke Grand Prix die in 2022 verreden zal worden. 'De balans van de auto tast de degradatie ook aan', zo wijst hij een mogelijke andere boosdoener aan.
Ook denkt hij dat de eerdergenoemde graining tot die toename in degradatie kan leiden. 'Daar verlies je in eerste instantie namelijk performance door. Als je die graining vermindert, zit die performance er wel gewoon in. Ik heb positieve feedback gekregen dat die grip na de grainingfase weer terugkwam. Dat was een van de onderwerpen die van belang waren (bij het ontwikkelen van de banden van dit jaar, red.). In lange periodes waarin je de banden op de proef stelt door agressief te rijden, kan er graining ontstaan. Wanneer je de banden dan weer een beetje koelt, neemt die graining weer af. Het was belangrijk voor ons om te bevestigen dat dit het geval was. Dit zijn natuurlijk allemaal hele vroege constateringen, dus we moeten nog maar kijken of het ook werkelijk zo is.'
Also read
Gaat de F1 tijden van 2021 evenaren?
Isola kan nu al uit de rondetijden opmaken dat de teams weinig snelheid verloren hebben ten gevolge van de reglementswijzigingen: 'Kijkend naar de rondetijden zagen we ze op woensdag twintigers rijden op de C3-band. Dat is twee seconden trager dan de beste racetijd van vorig jaar. Twee seconden is niets. Ik denk dat wanneer we hier terugkomen voor de race, die achterstand nog kleiner zal zijn. Of ze sneller zullen zijn, weet ik niet. Ik denk het niet. Onze schatting was dat ze waarschijnlijk op een seconde verschil zouden zitten ten opzichte van vorig jaar. Als ze er nu twee seconden boven zitten, denk ik dat die ene seconde trager niet onrealistisch is. Dat is haalbaar.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties