Palmer vertelt over bizar ontslag bij Renault: 'Mijn broer vroeg of ik het al had gezien' Formule 1
Formule 1

Palmer vertelt over bizar ontslag bij Renault: 'Mijn broer vroeg of ik het al had gezien'

Palmer vertelt over bizar ontslag bij Renault: 'Mijn broer vroeg of ik het al had gezien'

Tegenwoordig kennen we Jolyon Palmer als analist bij F1.com, maar voordat hij aan zijn carrière in de media begon reed Palmer als F1-coureur voor het team van Renault. Het huwelijk tussen het Franse team en de Britse coureur duurde echter maar negentien maanden. In de Beyond the Grid-podcast vertelt Palmer over hoe zijn ontslag bij Renault eraan toeging. De coureur kwam er namelijk op een bizarre manier achter dat zijn tijd bij het team erop zat.

Aan de start van het 2016-seizoen voegde Palmer zich bij het team van Renault als vaste coureur. In het seizoen daarvoor reed de Brit als testcoureur voor het team van Lotus F1 dat in de winter was overgekocht door de Franse autofabrikant. Tijdens zijn eerste seizoen als F1-coureur was Kevin Magnussen zijn teamgenoot. In 2017 vertrok Magnussen naar Haas en nam Nico Hülkenberg het stokje van de Deen over bij het Franse team. Palmer zelf maakte dat seizoen niet af toen hij rondom het raceweekend in Singapore kreeg te horen dat hij vervangen zou worden door Carlos Sainz.

Via de media

Door het gedwongen vertrek kwam de F1-carrière van Palmer al na negentien maanden tot een einde. Podcast-host Tom Clarkson vraagt Palmer naar hoe hij op de hoogte werd gesteld van zijn ontslag bij het Franse team. De Brit komt met een bizar verhaal. 'Voorafgaand aan het raceweekend in Singapore had ik het al gelezen. Ik was thuis toen mijn broer mij een bericht stuurde en vroeg of ik een bepaald artikel al had gezien. Het was een artikel van Autosport met als titel dat er signalen zouden zijn dat ik vervangen zou gaan worden. Dat was echt de allereerste keer dat ik erover hoorde. Ik was thuis en las over mijn eigen ondergang.'

Clarkson vraagt of het nieuws echt als een verrassing kwam voor Palmer. 'Ik ben niet dom, ik wist echt wel dat ik niet tot het einde van het jaar bij het team zou blijven', antwoordt de voormalig coureur. 'Het seizoen ging niet goed. Ik wist niet of ik het seizoen wel zou afmaken. Ik hoopte van wel en deed mijn best.' Volgens de Brit mankeerde er enorm veel aan zijn 2017-seizoen. 'Er waren zoveel moeilijkheden. Silverstone was een slechte race. We startten als zevende tijdens mijn thuisrace en we hadden een goede auto, maar toen begon ik hydraulische vloeistof te lekken tijdens de formatieronde en moest ik de rest van de race toekijken.'

Het nieuws mocht dan niet als een verrassing komen voor Palmer, de manier waarop hij op hoogte werd gesteld was dat wel. 'Ik wist dat ik niet bij het team ging blijven. Toch verwachtte ik niet dat ik over mijn eigen ondergang zou lezen op Autosport. Ik wilde daarna zien of iemand van het team contact met mij zou opnemen om het hierover te hebben, maar niemand deed dat', vertelt de Brit.

'Ik moest het gesprek forceren'

Zonder van zijn team te hebben gehoord nadat het Autosport-artikel was gepubliceerd, vertrok Palmer naar Singapore voor de race. 'Ik zat daar in de persconferentie. Het was natuurlijk zo dat dit nieuws over mij naar buiten was gebracht. Op een gegeven moment kwam het hoofd van de media-afdeling op mij af om mij te vragen of ik de persconferentie ook ging bijwonen. Toen heb ik 'nee' gezegd. Er was geen enkele manier voor mij waarop ik daar zou kunnen staan en de wereldmedia te woord zou kunnen staan voordat iemand van het team mij zou vertellen wat er echt aan de hand was.'

De voormalig coureur vertelt dat Cyril Abiteboul, toenmalig teambaas van Renault, en het management nergens te bekennen waren. 'Ik verwachtte dat iemand met mij zou gaan zitten en mij zou vertellen wat er aan de hand was. Uiteindelijk kwam Abiteboul naar mij toe en bracht hij mij op de hoogte van het nieuws. Het kwam niet als een schok, het hele jaar werden dingen al slecht afgehandeld.'

Vol verbazing vraagt Clarkson of Palmer weet waarom Abiteboul niet eerder met hem om tafel was gegaan. 'Ik weet niet waarom hij van te voren niet met mij heeft gesproken. In de Formule 1 is het zo dat veel besluiten hartstikke geheim zijn totdat er een aankondiging door het team wordt gedaan. Waarschijnlijk kwam het Autosport-artikel eerder dan dat Renault er klaar voor was om het nieuws wereldkundig te maken. Ik had gedacht dat ik van het team zou horen zodra dit artikel was gepubliceerd, maar dat was niet zo. Ik heb het gesprek moeten forceren om iets van Abiteboul te horen te krijgen. Dat zorgde voor een nare nasmaak in een jaar dat al moeilijk was', sluit Palmer af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws