Het was een memorabel raceweekend voor Lando Norris in Miami. De vierentwintigjarige Brit behaalde in Florida zijn allereerste overwinning in de Formule 1. Het gat tussen Norris en Max Verstappen bedroeg maar liefst 7,612 seconden en daarmee rijst de vraag of de overwinning van Norris geheel te danken is aan de upgrades waarmee het team van McLaren in Miami kwam. Coureur en Formule 1-verslaggever Jolyon Palmer schijnt in zijn column voor Formula1.com zijn licht op de overwinning van Norris.
Er gebeurde veel tijdens de race in Miami. Verstappen raakte in bocht 15 een verkeerspaaltje dat voor korte tijd vast kwam te zitten tussen een paar onderdelen aan de linkerkant van zijn auto. Vervolgens bleef het paaltje achter op de baan waardoor er een Virtual Safety Car kwam. Even later botsten Williams-rijder Logan Sargeant en Haas-coureur Kevin Magnussen waardoor er een Safety Car het veld op kwam. Tot ieders verbazing ging die voor Verstappen rijden en niet voor Norris die daardoor vrij baan kreeg. Toch zouden geen van deze incidenten doorslaggevend zijn geweest voor de overwinning van de Brit, schrijft Palmer.
Safety Car niet doorslaggevend
Het team van McLaren arriveerde in Miami met een geüpgradede MCL38. Alleen de auto van Norris was volledig uitgerust met alle updates, die van Piastri beschikte over ongeveer de helft daarvan. Al tijdens SQ2 bleek dat de upgrades enig effect hadden aangezien Norris op de medium-band de snelste rondetijd neerzette. Helaas wist het team in eerste instantie deze opwaartse spiraal niet vast te houden en kwalificeerden Norris en Piastri zich als vijfde en zesde voor de daadwerkelijke Grand Prix op zondag.
'Het was duidelijk dat in een race deze upgrade in combinatie met Norris' goede vorm er een enorme klap aan Red Bull kon worden uitgedeeld', schrijft Palmer. Wat zeker heeft meegeholpen aan de overwinning van de Brit, maar volgens Palmer niet doorslaggevend was, was het incident met paaltje van Verstappen in bocht 15. 'Al zou er vast schade zijn geweest, was die zo klein dat de coureur (gaandeweg de beste sensor in de auto om afwijkingen te detecteren) niet eens een verschil wist op te merken.'
Het grote gat tussen Norris en Verstappen vormde toen de Safety Car het veld op kwam nadat Sargeant en Magnussen elkaar hadden geraakt. Op het moment dat de Safety Car de baan op kwam bedroeg het gat tussen de twee coureurs al elf en een halve seconde. Tot ieders verbazing voegde de Safety Car zich voor de auto van Verstappen die tweede reed en niet voor de McLaren van Norris die op dat moment voorop reed. Maar, zegt Palmer, zelfs zonder de Safety Car had Norris de race waarschijnlijk gewonnen. 'Omdat Norris een voorsprong op Verstappen had van elf een halve seconden zou hij onder normale Safety Car-omstandigheden ook hebben kunnen pitten en daarna nog steeds als voorste uit de pits komen.'
Bandenmanagement had een rol gespeeld
Aangezien geen van de bovengenoemde voorvallen volgens Palmer de doorslag gaf voor de overwinning van Norris, vraagt de verslaggever zich af hoe Norris was geëindigd in het geval de Safety Car niet het veld op had hoeven komen. 'Het had gelegen aan hoe vaardig Norris zou zijn geweest in het aanhouden van de juiste snelheid op de mediumband en aan hoe snel hij had kunnen inhalen met een bandenvoordeel. Met de Safety Car erbij heeft Norris niet hoeven inhalen om te winnen.'
Palmer is er alleen niet van overtuigd dat Norris hele grote kans had gemaakt op de overwinning zonder dat de Safety Car op het veld zou zijn gekomen. 'Norris zou achter Verstappen en Leclerc zijn uitgekomen, maar waarschijnlijk ook achter Piastri en Sainz. Piastri zou op aandringen van het team aan de kant zijn gegaan, maar dan had Norris nog de anderen voorbij moeten gaan. In Miami is het niet makkelijk om in te halen en dus is het niet waarschijnlijk dat hij de race zou hebben gewonnen. Maar met de snelheid die hij had was het in ieder geval een interessant spektakel geworden.'
Natuurlijk zit het team van McLaren nu vol zelfvertrouwen voor de aankomende races, maar volgens Palmer heeft Red Bull Racing niet het achterste van haar tong laten zien in Miami. 'Verstappen is nooit al te comfortabel geweest in Miami, ook al wist hij P1 te behalen tijdens de sprintrace. (In Miami, red.) zagen we nooit zijn gebruikelijke nadrukkelijke stijl en dat maakte hem kwetsbaar om de race te verliezen. Al hoopt McLaren meer vooruitgang te boeken in Imola, zal Red Bull ook sterker terugslaan', sluit Palmer af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties