De coureursvakbond, de GPDA, heeft in 2024 een open brief geschreven aan de FIA en FIA-president Mohammed ben Sulayem. Daarin verzochten ze dat het bestuursorgaan zou zorgen voor consistentie betreffende de stewards. Velen zagen het ontslag van Johnny Herbert als een stap voorwaarts. De nieuwe regels omtrent het taalgebruik zijn juist weer een stap terug. GPDA-voorzitter Alexander Wurz reageert op beide actualiteiten.
In januari liet de FIA twee opvallende dingen weten. Eerst gaf het bestuursorgaan aan dat de regels betreffende het taalgebruik van de coureurs strenger worden met het ingaan van het 2025-seizoen. Voor ongepast taalgebruik in alle situaties kan de FIA nu besluiten om WK-punten af te nemen en kunnen de coureurs tot een maand schorsing krijgen. Dat de FIA graag wil dat de coureurs zich tijdens officiële persmomenten gedragen en geen gekke dingen zeggen, is ook volgens de rijders meer dan logisch.
In andere situaties floepen sommige woorden er soms zomaar uit, en dat moet dan niet bestraft worden. Oud-coureur Herbert was betrokken bij het incident met Max Verstappen in Singapore, en gaf na afloop aan dat hij niet zou willen dat zijn 'vijfjarige kleinkind zou horen wat Verstappen zei'. Herbert hoeft daar in 2025 helemaal niet naar te luisteren, de FIA maakte namelijk bekend dat hij geen steward meer is. 'Om eerlijk te zijn las ik dat pas in de taxi hierheen', bekend Wurz tegenover Sky Sports bij de Autosport Awards.
'Ik ken Johnny goed. Ik heb mijn incidenten met hem op de baan gehad en natuurlijk is hij een kleurrijk karakter', vervolgt de Oostenrijker. 'Hij is grappig, goed en zeer gerespecteerd. Ik weet de details niet, maar als er een conflict was en ze er samen uit zijn gekomen, dan is dat zo. Ik weet het allemaal niet precies', aldus de GPDA-voorzitter, die zich betreffende Herbert grotendeels afzijdig houdt. De FIA kwam tot de beslissing om niet meer in zee te gaan met Herbert vanwege zijn uitspraken als 'media pundit' bij verschillende goksites.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nieuwe open brief aan de FIA aanstaande?
Wurz wordt ook gevraagd naar de strengere regels voor het taalgebruik van de rijders. De GPDA heeft vorig jaar na de Grand Prix van São Paulo verzocht dat de FIA de coureurs behandelt als de volwassenen die ze zijn en dat de FIA-president zelf ook wel een beetje mocht letten op zijn taalgebruik. De brief lijkt een averechtse werking te hebben gehad. Gaat de GPDA een nieuw statement formuleren? 'We hebben erover gecommuniceerd, maar we hebben nog niet genoeg tijd gehad', zegt de oud-coureur.
'Het is een erg drukke periode voor de coureurs met de start van het seizoen, ze moeten trainen, ze hebben simulatorwerk', somt hij op. 'We hebben nog geen tijd gehad om samen te zitten en te bespreken hoe we hiermee omgaan. Uiteindelijk ben ik de vader van jonge kinderen, en is het het beste om niet te vloeken', geeft Wurz aan. 'Het gaat niet alleen om het vloeken, ik weet namelijk zeker dat iedere coureur de beste rolmodel wil zijn. Ik ken niemand van deze twintig elite-atleten die bewust willen rebelleren en rond gaan lopen schreeuwen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wurz kaart authenticiteit aan
De Oostenrijker weet zeker dat de rijders zich heus wel aan de regels willen houden, maar in sommige gevallen gaat de FIA te ver. 'Hopelijk zal gezond verstand zegevieren', zegt Wurz. 'Iedereen floept er wel eens een woord uit, en soms vindt de regie de 'beep'-knop niet op tijd', wijst de voormalig F1-coureur aan.
'We moeten elkaar als industrie hierin ondersteunen en dit samen aanpakken. Tegelijkertijd moeten we authentiek blijven, wat kan zonder te vloeken', is hij van mening. 'Het is een groot onderwerp, misschien wat heter in de media dan in onze eigen gesprekken. We hebben echter nog geen tijd gehad om een mening te vormen of in actie te komen, of om te beslissen of we wel in actie willen komen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties