Adrian Newey waarschuwt voor de steeds verdere regulering van de Formule 1. Volgens de 65-jarige topontwerper van Red Bull Racing zal dit de sport in de toekomst niet ten goede komen en zal dit mogelijk een grote invloed kunnen hebben op de populariteit van de sport. Om zijn punt kracht bij te zetten, maakt de Brit de vergelijking met de IndyCar.
In 2026 gaan de reglementen in de koningsklasse van de autosport weer op de schop en daar hebben meerdere prominenten, waaronder Max Verstappen, zich al kritisch over uitgelaten. Newey liet eerder al weten het met de Nederlander eens te zijn dat de motorregels er door zijn gedrukt zonder aan het chassis te denken. In een exclusief interview met Motorsport.com deelt Newey zijn toekomstvisie voor de sport en kijkt hij ook naar de huidige gang van zaken.
'Meest beperkende regelgeving ooit'
Newey begrijpt dat de F1, tv-zenders en ook de fans graag spannende races willen zien, maar de Brit stelt dat deze gedachte geen rol speelt bij de F1-teams. Zij willen namelijk allemaal de beste auto hebben en overwinningen behalen. Deze belangen zullen volgens Newey altijd in strijd met elkaar zijn. 'Tenzij je er iets gekunstelds van maakt, maar dan begint het meer te lijken op WWE', doelt de topontwerper op de Amerikaanse worstelcompetitie waarbij entertainment een prominentere rol speelt dan de sport zelf.
'De realiteit is dat de huidige regelgeving waarschijnlijk de meest beperkende is die we ooit hebben gehad. Elk nieuw reglement kent meer restricties dan het vorige en het kostenplafond is ook geïntroduceerd om de uitgaven van de grootste teams ten opzichte van de kleinste teams te beperken. En toch is de rangorde onder het kostenplafond niet significant veranderd', concludeert Newey.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Regulering niet overdrijven
De Brit wil de beleidsbepalers op het hart drukken dat de verdere regulering gevolgen voor de toekomst van de F1 kunnen hebben en hij licht toe waarom. 'Het mooie aan Formule 1 is dat het mens en machine is en dat je binnen die machine twee componenten hebt: chassis en krachtbron. Drie componenten dus waarmee je moet werken', begint Newey zijn uitleg. 'Als het ontwerpen van auto's aan banden worden gelegd, wordt het in feite een eenheidsklasse. De geschiedenis leert dat wanneer in een raceserie slechts één merk (chassis of krachtbron) wordt toegelaten het altijd minder populair wordt.'
Dat gebeurde in de geschiedenis van de autosport al vaker. 'Het beste of slechtste voorbeeld, hoe je het ook wilt bekijken, is IndyCar in het midden van de jaren negentig. Je had op een gegeven moment vier of vijf verschillende chassisfabrikanten en drie of vier verschillende motorfabrikanten. De sport begon wat betreft populariteit te wedijveren met de Formule 1. Kort daarna werd het een serie met maar één merk chassis en twee merken voor wat betreft de motoren. En de populariteit is gedaald', weet Newey.
Tekst gaat na de afbeelding verder.
Hoe moet het dan wel?
Newey heeft wel een idee welke richting de F1 op zou moeten gaan en de Brit legt uit welke aspecten volgens hem van belang zijn. 'Ik denk dat dat het eerste dilemma wordt: de krachtbron. Ga je voor efficiëntie? Dan bouw je een relatief stille krachtbron, omdat lawaai eigenlijk gelijk staat aan inefficiëntie. En dan het chassis: voor mij moet die klein en licht zijn, de auto's zijn erg groot geworden. Ze zijn snel en ze zijn zwaar, dat vind ik jammer', zo zegt Newey. 'Je kunt vervolgens discussiëren over hoe snel een auto moet zijn. Je moet niet vergeten dat het er op televisie altijd op lijkt dat auto’s niet snel zijn. Kijken naar een auto met matige prestaties is niet erg opwindend, auto's moeten echt snel zijn om op tv snel over te komen.'
Naast het chassis en de auto spelen ook andere factoren volgens Newey een belangrijke rol, de banden bijvoorbeeld. 'Ik denk dat bandendegradatie de neiging heeft om een beetje een slechte naam te krijgen. Maar persoonlijk denk ik dat het juist een goede zaak is. Door die slijtage zijn verschillende strategieën mogelijk. Als je achteraan staat, zoals wij vorig jaar in Austin, dan kan je een gok wagen. Als tijdens die race de bandendegradatie niet significant was geweest, hadden we geen kans gehad om Max (Verstappen, red.) aan de overwinning te helpen. Het was waarschijnlijk een van de spannendere races van het jaar, zoals later bleek. Dus ik denk dat de bandenslijtage zoals we die nu hebben ongeveer goed is. Het zorgt voor een beetje afwisseling en onvoorspelbaarheid die anders misschien zouden ontbreken.'
Populariteit gebruiken
Newey vindt dat de sport de populariteit in zou moeten zetten om ook op maatschappelijk gebied een impact te maken. 'Ik denk dat er op dit moment terecht veel gepraat wordt over hoe we de schadelijke effecten van auto's op de planeet kunnen verminderen. Wat daarmee gepaard gaat, is vooral een obsessie voor het verminderen van uitstoot', wijst Newey ook op de mindere kant. 'Maar wat voor mij veel belangrijker is, is de hoeveelheid energie die een auto gebruikt. Want dat is waar het uiteindelijk om draait: als een auto enorme hoeveelheden energie gebruikt, maakt het niet uit waar die vandaan komt. Die energie moet ergens vandaan komen, zelfs als die afkomstig is van een windturbine. Ik ben er dan ook voorstander van om als Formule 1 de omgekeerde weg te bewandelen en over te stappen op veel kleinere, lichtere en aerodynamisch efficiëntere auto's. Misschien zouden we daarmee het tij kunnen keren van die enorme drie ton zware monsters die onze openbare wegen vernielen', besluit Newey.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties