Adrian Newey, Chief Technical Officer van Red Bull Racing, kijkt terug op een indrukwekkende carrière die hem bij drie verschillende teams naar kampioenschapssuccessen leidde. In een interview met TopGear deelt hij zijn ervaringen en werpt hij ook een boeiende blik op de toekomst van de Formule 1.
Bij Williams, waar Newey in 1990 arriveerde na zijn tijd bij het kleine Leyton House, vond hij een gevestigd team met een sterke engineeringstructuur. 'Patrick (Head, red.) had een zeer goed geoliede engineeringstructuur gecreëerd, wat perfect was voor mij omdat mijn passie lag bij het sneller maken van de auto', vertelt de Brit. Zijn bijdrage aan het corrigeren van ontwerpfouten bij Williams waren cruciaal voor het voortzetten van hun succes in het kampioenschap.
Het gevoel van details bij McLaren
Vervolgens verhuisde de Brit naar McLaren, een team dat een heel ander gevoel had. 'Bij McLaren had Ron (Dennis, red.) enorme aandacht voor detail en het voelde als een groter bedrijf', merkte hij op. Het was volgens Newey een hele verschuiving van het familiebedrijf bij Williams naar de gestructureerde omgeving bij McLaren. Ondanks de verschillen tussen de teams, slaagde Newey er opnieuw in om zijn stempel te drukken op het succes van McLaren.
Een fascinerend aspect van Newey's aanpak is zijn voorkeur voor de tekentafel. 'De tekentafel is voor mij een manier om de ideeën uit mijn hoofd te krijgen en op een plek te zetten waarop ik ze kan ontwikkelen', legt hij uit. Zijn creatieve proces omvat vaak het overlaten van problemen aan het onderbewustzijn, wat uiteindelijk leidt tot oplossingen die soms pas na enige tijd naar voren komen. 'Ik heb het vaak gehad dat als ik ergens mee zat, ik het opgaf en een kop koffie ging drinken of zo. Een dag, een week, een maand later kwam er dan pas een oplossing tevoorschijn.'
AI in de Formule 1
Bij het bespreken van de toekomst van de Formule 1, werpt Newey zijn blik op kunstmatige intelligentie (AI). De Chief Technical Officer denkt zeker dat AI een rol gaat spelen in de Formule 1. 'Op een gegeven moment wel, maar het is moeilijk om te zeggen wanneer dit gaat gebeuren', merkt hij op. Newey geeft aan dat AI al wordt gebruikt in het optimaliseren van de stressanalyse in de Formule 1. 'Het is een hulpmiddel, maar het vervangt de mens absoluut niet', aldus Newey.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties