Ziggo Sport-commentator Olav Mol denkt dat Red Bull Racing de concurrentie aardig wat zand in de ogen heeft gestrooid betreffende de inlaten. Volgens Mol heeft men niet goed gekeken en gaat de Oostenrijkse renstal Mercedes ook niet achterna met het 'zero-pod'-concept. De 62-jarige vermoedt dat Adrian Newey een nieuw design heeft gemaakt van de blown diffuser.
Red Bull staat erom bekend dat ze tijdens de presentatie van de auto niet direct de auto laat zien die ze ook op de baan gaat zetten tijdens de testdagen. Na de launch van de auto werd er direct druk gespeculeerd over de sidepods van de RB20, die heel veel overeenkwamen met het concept waar Mercedes het 2023-seizoen mee begon. Dat kwam als een verrassing, aangezien het concept voor de Duitse renstal totaal niet werkte. 'Red Bull heeft de concurrentie behoorlijk wat zand in de ogen gestrooid, want het ging alleen maar over die sidepods', begint Mol in Ziggo Sport Race Café.
'Maar men heeft niet goed gekeken. Die inlaten zitten namelijk in de buurt van de halo', gaat de commentator verder. 'Die buizen daar, die naar de achterkant lopen.' Mol wijst naar een foto van de RB20 waarop duidelijk de soort 'buizen' vanuit de halo naar de achterkant van de auto lopen. Dat bood Red Bull de ruimte om de sidepods te verkleinen. 'Ik denk dat Newey een soort nieuw design heeft gemaakt van de blown diffuser', gaat Mol verder. 'Je ziet hoe hoog die twee dingen zitten. Dat is echt revolutionair. Een deel van de luchtinlaten hebben ze naar boven gehaald. Ze gaan Mercedes ook niet achterna met die zero-pods, want als dit werkt, dan laten ze de hele wereld achter zich.'
Tekst gaat verder onder de foto.
'Red Bull is nog steeds de benchmark'
Renger van der Zande ziet ook wat Mol bedoelt, en is het ermee eens dat Red Bull opnieuw manieren heeft gevonden om haar concept te verbeteren. 'In de basis wil je liever helemaal geen gaten, maar dat kan natuurlijk niet, dan wordt de motor te warm', zegt Van der Zande. 'Ze hebben een andere manier gevonden, want bij die halo komt de lucht over de auto. Ze dachten: dan maken we daar die inlaten, dan kunnen we die gaten aan de onderkant dichtmaken, en dan heb je veel meer flow.' Door dit revolutionaire ontwerp verwacht Mol dat niemand Red Bull te pakken gaat krijgen. 'Ik denk dat Red Bull nog steeds de benchmark is.'
Na de testdagen lijkt dat inderdaad zo te zijn, maar geen enkel team heeft echt laten zien wat ze in huis hebben. Ferrari was op donderdag en vrijdag heel snel, maar Red Bull blonk uit in de racesimulaties. 'Ik denk wel dat Ferrari een fractie dichterbij is, maar of dat goed gaat, weet ik nog wel niet. Sainz zei dat hij die auto niet zou gaan ontwikkelen. Hij mag halverwege het jaar ook niet meer bij een aantal vergaderingen aanwezig zijn', gaat Mol verder. 'Daarnaast betwijfel ik ook of McLaren nog wel zo dichtbij is. Lando (Norris, red.) had wat problemen met de koppeling, niet alles ging vlekkeloos. Ik denk dat Mercedes en McLaren dicht bij elkaar zullen zitten.'
Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties