Mercedes heeft vrijdagmiddag personele wijzigingen binnen het team aangekondigd tegenover onder meer Autosport. James Allison en Mike Elliott ruilen van functie, waarbij eerstgenoemde weer aan de slag gaat als technisch directeur van de Duitse renstal. Elliott bewandelt de omgekeerde weg en wordt Chief Technical Officer (CTO).
Allison ruilde de functie van technisch directeur in 2021 nog in om meer op de achtergrond bezig te zijn. Elliott nam zijn taken over, maar is nu tot de conclusie gekomen dat die eigenlijk niet zo goed bij hem passen. Zodoende ruilt het tweetal nu van baan, waardoor Allison weer technisch directeur is en Elliott de functie van Chief Technical Officer zal bekleden.
Toto Wolff, teambaas van Mercedes, legt uit dat Elliott dit proces aan de hand van zijn eigen conclusies heeft gestart. 'Dus we hebben de rollen omgedraaid. Mike is nu de CTO, omdat hij een briljante wetenschappelijke geest heeft. En Allison is teruggekeerd naar zijn positie als technisch directeur en rapporteert aan Mike.' Verschil is wel dat Elliott, in tegenstelling tot de driedaagse werkweek van Allison als CTO, fulltime aan de slag gaat.
Elliott trok eigen conclusies: 'Zeer bewonderenswaardig'
Wolff vertelt verder dat Elliott er zelf in geloofde dat Allison meer een technisch directeur is, omdat hij meer eigen verantwoordelijkheid draagt voor de auto. Om die reden gaat Elliott zich nu meer richten op andere organisatorische technische ontwikkelingen die hem en zijn kwaliteiten meer aanspreken. 'Mike oordeelde, en dat is terugblikkend zeer bewonderenswaardig, dat we in James een gladiator in het veld hebben en dat zijn troepen voor hem door het vuur zouden gaan.'
Volgens de Oostenrijker gaat er nu vooral om dat Mercedes een structuur creëert die op lange termijn succesvol kan zijn voor de volgende generatie. 'We zien enorme veranderingen in technische ontwikkelingen, kunstmatige intelligentie en machine learning. Tegelijkertijd kijken we hoe een modern Formule 1-team moet worden georganiseerd en gestructureerd: welke innovatie kan worden ingebracht? Mike ziet zichzelf daar heel erg in zijn sweet spot en hij is duidelijk een supercapabele ingenieur, heel geloofwaardig en gerespecteerd in de organisatie.'
Meer personele wijzigingen, terwijl Mercedes bestaande ontwikkelingsrichting aanhoudt
De wijzigingen gaan gepaard met een andere invulling van de functieprofielen binnen Mercedes, legt Wolff uit. 'John Owen had als hoofdontwerper een zeer andere rol onder het budgetplafond. Naast het feit dat hij het creatieve gedeelte van het ontwerp van de auto deed, had hij ook nog bergen aan ander werk. Wat gebeurd is, is dat de hoofdontwerper een beheerder van het budgetplafond werd.'
Zodoende is die rol nu opgesplitst. 'John blijf hoofdontwerper, maar we hebben Giacomo Tortora (zijn plaatsvervanger, red.) opgeroepen om de engineering director te worden. Dat betekent dat John zich kan concentreren op de specifieke zaken met betrekking tot het auto-ontwerp, terwijl Giacomo toezicht houdt op het ontwerpbureau en de organisatorische ontwikkeling.'
Mercedes werkt momenteel hard aan het verbeteren van de W14 na de enigszins teleurstellende start van het seizoen. De personele wijzigingen zullen echter geen invloed hebben op de ontwikkelingsrichting van het team uit Brackley. 'We zitten nu op een pad waarvan we geloven dat dit het juiste is. Het zijn gewoon andere persoonlijkheden en een andere managementstructuur', besluit Wolff.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties