McLaren is zich aan het voorbereiden op een lastig seizoen. Al vroeg tijdens de wintertesten in Bahrein werd het duidelijk dat de MCL60 niet presteert zoals gehoopt. Volgens teambaas Andrea Stella ligt het vooral aan de aerodynamische efficiëntie, of vooral de afwezigheid daarvan, laat hij aan Motorsport.com weten.
Dat de auto van McLaren achterliep op de rest was al een tijdje bekend, toen tijdens de presentatie van de MCL60 duidelijk werd dat de aerodynamische doelen niet bereikt waren. Ook tijdens de wintertesten in Bahrein kwam dit weer naar voren. De gewonnen data toonden duidelijk aan dat de bolide achterloopt in efficiëntie in vergelijking met de andere auto's. Er is te veel luchtweerstand die niet meer gecompenseerd kan worden door downforce en topsnelheid.
McLaren ziet zelfde problemen als in 2022
Dit probleem is niet nieuw voor de renstal, waar coureurs Lando Norris en Oscar Piastri voor zullen rijden in 2023. Afgelopen seizoen had de McLaren-bolide vergelijkbare problemen. Alle aandacht was gevestigd op het verbeteren van deze punten, maar dat heeft niet mogen baten. Er zal nu gewacht moeten worden tot de eerste upgrades doorgevoerd kunnen worden. Dit staat pas gepland in april, voor de Grand Prix in Baku.
McLaren worstelt al een tijdje met problemen ten opzichte van de auto en het is daarom ook niet raar dat ze achterlopen op de topteams, meent teambaas Andrea Stella. 'Kijk bijvoorbeeld naar Red Bull Racing, die ontwikkelen zich continu en hebben zoveel expertise in huis', zegt de Italiaan, die een vergelijking trekt met McLaren. 'We hebben een inkrimping achter de rug en proberen nu weer op te krabbelen. De topteams worden elk jaar beter in dingen waar ze al goed in waren, terwijl wij op alle vlakken eerst moeten verbeteren en een goede basis moeten neerzetten.'
Stella: 'Tegenvallende resultaten komt niet door budgetplafond'
De tegenvallende resultaten van de bolide liggen niet aan het F1-budgetplafond. Stella is er stellig in dat ze dat niet als excuus willen gebruiken. 'We hebben de middelen om te kunnen investeren en we zijn daar ook al mee bezig', geeft hij aan. 'Maar het heeft tijd nodig. Er speelt veel in de F1-wereld, denk aan technologie, expertise en de mankracht zoals personeel over het gehele team.' Volgens Stella heeft dat dus niks te maken met de reglementen, maar ligt het vooral aan de stappen die het team zelf moet nemen. 'We zijn niet achteruit gegaan, maar we staan stil. We ontwikkelen gewoonweg niet snel genoeg.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties