McLaren in 2025 | 'Ferrari lijkt klaar te zijn om te racen, McLaren lijkt een vriendenclubje' Formule 1
Formule 1

McLaren in 2025 | 'Ferrari lijkt klaar te zijn om te racen, McLaren lijkt een vriendenclubje'

McLaren in 2025 | 'Ferrari lijkt klaar te zijn om te racen, McLaren lijkt een vriendenclubje'

McLaren heeft in het huidige reglementaire tijdperk de grootste technische opmars gemaakt van de grid. Waar ze na 2023 als op drie na snelste team de boeken in gingen, waren ze in 2024, en dan met name aan het einde van het jaar, overtuigend de snelste renstal. Zoals bekend wist Max Verstappen de twee McLaren-heren van de rijderstitel te houden, maar Red Bull Racing moest haar constructeurstitel afstaan. Weet McLaren ook dit jaar de titel binnen te slepen? F1Maximaal.nl kijkt naar het jaar van de koploper van 2024 en vraagt voormalig hoofdredacteur Mike van Weert om zijn mening te delen.

Op technisch gebied belooft het een interessant jaar te worden voor McLaren. Ze hebben een uiterst stevig ontwikkelingspad bewandeld in 2024 en moeten dit in 2025 doorzetten om de concurrentie voor te blijven. Dit pad lijkt niet zonder obstakels. Onder leiding van voormalig Red Bull-ingenieur Rob Marshall heeft het team gekozen voor een herzien ontwerp voor de MCL39, met aandacht voor aerodynamische efficiëntie. Vooral op het gebied van de ophanging en rondom de Venturi-kanalen zijn ze voor vernieuwing gegaan. McLaren hoopt op een halve seconde tijdswinst, maar de vraag is of dit doel niet te ambitieus is. Halen ze het wel, dan kan je er bovendien vanuit gaan dat andere teams dit ook halen, want McLaren is dit jaar de renstal met de minste windtunneluren en CFD-simulaties.

De FIA introduceert in 2025 een nieuwe regelgeving gericht op flexibele vleugels - een technologie waar McLaren in 2024 veel voordeel mee behaalde. De toegestane 'flex' van de vleugels wordt teruggebracht van vijftien naar tien millimeter, met aanvullende flex-tests vanaf de Grand Prix van Spanje. Dit zou invloed kunnen hebben op de prestaties van het team. Dit is tevens het laatste jaar van de huidige technische reglementen. Daardoor kunnen we aannemen dat de teams qua snelheid meer naar elkaar toegroeien en de gaten, ook aan de voorkant van de grid, kleiner zijn dan in 2024.

Een derde uitdaging ligt voor McLaren in het verbeteren van de aerodynamische efficiëntie. In 2024 zag je dat Norris en Piastri op circuits waar veel downforce gevraagd werd uitstekend presteerden. Onder meer in Zandvoort en op de Hungaroring was het team bijzonder snel. Kwamen ze in actie op circuits waar topsnelheid van groter belang was, denk aan Spa, Monza en Las Vegas, dan had McLaren het moeilijker. Ferrari was op deze banen juist in vorm. McLaren-teambaas Andrea Stella heeft aangegeven dat dit een belangrijk aandachtspunt is voor 2025. Downforce-intensieve circuits zijn op de 2025-kalender zeker aanwezig, dus willen ze ook daar Norris en Piastri winnend materiaal bieden dan moeten ze aan de bak.

Analisten verdeeld over 2025-seizoen van McLaren

Formule 1-analisten hebben verdeelde meningen over wat we van McLaren mogen verwachten in 2025. Zo gaf Tom Coronel eerder al aan dat hij verwacht dat 2024 het hoogtepunt was van het team uit Woking. 2025 is volgens hem niet het jaar waarin McLaren wederom gaat domineren. Mario Andretti is het niet eens met de Nederlander. Het jonge rijdersduo van Norris en Piastri ziet hij juist als zeer sterk. In 2024 hebben ze beiden bewezen dat ze races kunnen winnen (al had Piastri daar wel een beetje hulp bij nodig). Norris bezwijkt inmiddels zeker niet constant meer onder druk en Piastri heeft in zijn rijstijl sowieso al een kalmte waarmee hij veel punten kan scoren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

zak brown lando norris oscar piastri sprintrace win mclaren qatar 2024
McLaren heeft met Norris en Piastri een jong, maar potentievol coureursduo.

Momentum voor het team van Brown

Eén ding dat McLaren sowieso meeneemt 2025 in is momentum. Het wordt in de sport met regelmaat aangekaart en is lastig te meten, maar als een team in een winnende flow zit, doet dat iets met de motivatie van het personeel. Men werkt harder, kan daardoor makkelijker op verbeterpunten komen en deze sneller doorvoeren op alle gebieden. Neemt McLaren de positieve instelling van vorig jaar mee het aankomende seizoen in, dan kan dat meehelpen.

Zak Brown, teambaas van McLaren, blijft realistisch. De Amerikaan weet dat zijn equipe de underdogpositie niet meer heeft en dat alle pijlen op de papajaoranje bolides van hem gericht zijn. 'Elk team heeft vooruitgang geboekt deze winter', heeft hij dan ook al aangegeven. Hij benadrukte vervolgens dat de teams ook in 2024 al zeer dicht bij elkaar zaten qua snelheid en dat ze pas tijdens de kwalificatie in Australië zien of ze de voorsprong hebben weten te behouden.

McLaren met Ferrari in de spiegels

McLaren moet dit jaar in de spiegels kijken. Achter zich vinden ze drie teams terug die samen met hen op de constructeurstitel azen. Ferrari, Mercedes en Red Bull hadden in 2024 voldoende snelheid om Grands Prix te winnen en er is geen reden om aan te nemen dat dat in 2025 niet meer zo is. Met name Ferrari was vorig seizoen met vlagen echt heel erg goed. Vandaar dat Van Weert er van overtuigd is dat het de Italianen zijn die er met de 2025-titel vandoor gaan, en niet McLaren: 'Ferrari is dit moment simpelweg een veel stabieler team dan McLaren.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren in 2025 | 'Ferrari is dit moment simpelweg een veel stabieler team van McLaren'
Zak Brown, leider van het vriendenclubje met zijn coureurs.

'McLaren had misschien wel de beste auto in 2024, maar de Britse renstal liet vakkundig zien dat je niet altijd wint met de snelste auto. Hoewel McLaren zal leren van deze lessen, denk ik dat Ferrari een streepje voor heeft op het team van Zak Brown. De top van Ferrari lijkt klaar te zijn om te racen in de Formule 1, terwijl McLaren juist een vriendenclubje lijkt te zijn met hun papaya rules. Bovendien heeft Ferrari met Charles Leclerc en Lewis Hamilton een veel beter duo in handen dan McLaren. Er moet dus een hoop gebeurd zijn in Woking wil McLaren echt afstand nemen van de concurrentie', aldus Van Weert.

Norris vs. Piastri

Toen McLaren Piastri wegkaapte bij Alpine hebben ze uitstekend werk verricht. De voormalig Formule 2-kampioen had bijzonder veel potentie en Brown wist dat er een rol voor hem weggelegd was binnen zijn team. Norris kreeg een nieuwe teamgenoot die over zeer veel snelheid en consistentie beschikt, maar was in 2024 toch vaak sneller. Van de grid zijn het zeker niet de meest ervaren heren, maar op het circuit is dat bijna niet terug te zien. 'Bovendien zijn ze heel erg goed op elkaar ingespeeld in vergelijking met de rest van de grid', stelt Van Weert, die verwacht dat Norris aan het langste eind trekt in het komende seizoen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren preview coureurs f1maximaal

'Na een jaar van groeipijntjes lijken Norris en Piastri nu wel te weten wat ze aan elkaar hebben, al vraag ik me af of ze nog een jaar papaya rules zullen pikken. Als Norris dezelfde mentaliteit durft te tonen als Piastri vorig jaar op sommige momenten liet zien, dan is hij nog altijd de meest stabiele factor bij McLaren. Hij heeft meer snelheid in de kwalificaties en ook qua race pace is hij beter. Het wordt voor Piastri tijd om zijn belofte als wonderkind eens in te lossen. Met de hype die om hem heen hing, mag hij eigenlijk niet nog een jaar verliezen van Norris, maar de Brit heeft laten zien dat hij het jonge talent met speels gemak achter zich kan houden.'

Poll

Wint McLaren in 2025 de constructeurstitel?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws