McLaren-CEO Zak Brown eist dat de FIA consequent optreedt tegen teams die het budgetplafond overschrijden, zo schrijft hij in een brief in handen van de BBC. Vorige week kwam naar buiten dat Red Bull Racing het plafond in 2021 overschreed. Brown noemt het team van Christian Horner niet specifiek op, maar eist wel zware straffen.
'De overschrijding van de uitgaven en mogelijk de procedurele overtredingen, vormen bedrog door een aanzienlijk voordeel te bieden op het gebied van technische, sportieve en financiële regelgeving', schrijft de Amerikaanse topman in zijn brief. 'Het komt erop neer dat elk team dat te veel heeft uitgegeven een oneerlijk voordeel heeft behaald, zowel in de auto-ontwikkeling van het huidige als het volgende jaar.'
Brown: Financiële sanctie niet genoeg
Brown zegt niet van mening te zijn dat alleen een financiële sanctie een passende sanctie zou zijn voor een overschrijding van de uitgaven of een ernstige procedurele overtreding. 'Er moet in deze gevallen duidelijk een sportieve sanctie komen, zoals bepaald door de FIA. We stellen voor dat de overschrijding wordt bestraft door middel van een verlaging van het budgetplafond van het team in het jaar volgend op de uitspraak.'
'En de straf moet gelijk zijn aan de overschrijding plus een verdere boete', gaat Brown verder. 'Dat betekent een overschrijding van twee miljoen dollar in 2021, wat wordt geïdentificeerd tot 2022, zou leiden tot een aftrek van 4 miljoen dollar in 2023.' De CEO van McLaren benadrukt dat een extra uitgave van twee miljoen goed is voor 25 tot 50 procent van het jaarlijkse ontwikkelingsbudget.
Zo'n overschrijding zorgt er volgens Brown voor dat een F1-team daar een blijvend voordeel aan kan overhouden. 'Bovendien zijn we van mening dat er kleine sportieve boetes moeten worden opgelegd, namelijk een vermindering van twintig procent in CFD- en windtunneltijd. Deze moeten in het volgende jaar worden afgedwongen, om het oneerlijke voordeel dat het team heeft en zal houden te verminderen.'
Meerdere overtredingen en transparantie over budgetplafond
Brown vindt dan ook dat de FIA op zijn hoede moet zijn voor meerdere overtredingen in de toekomst. 'Om dat te voorkomen, stellen we voor dat een tweede kleine overschrijding het team automatisch naar een grote overschrijding brengt. Ten slotte, gezien de financiële gegevens die ermee gemoeid zijn, lijkt een drempel van vijf procent voor een kleine overschrijding een veel te grote marge. We stellen voor dat een lagere drempel, 2,5 procent, meer geschikt is.'
Ten slotte gaat de topman van McLaren in op de transparantie die de FIA hanteert bij het openbaren van de details over mogelijke overschrijdingen. 'Er moet meer duidelijkheid komen over bepaalde zaken of belangrijke lessen. Nogmaals, alle inzichten of lessen moeten worden gedeeld met alle teams - er mag geen ruimte zijn voor mazen in de wet', besluit Brown.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties