McLaren-CEO Brown analyseert toestand in Formule 1: 'Dat vinden de mensen fantastisch' Formule 1
Formule 1

McLaren-CEO Brown analyseert toestand in Formule 1: 'Dat vinden de mensen fantastisch'

McLaren-CEO Brown analyseert toestand in Formule 1: 'Dat vinden de mensen fantastisch'

Het McLaren van Zak Brown is vorig jaar het team geworden dat jaagt op het succes van het team dat al vier jaar op rij met de rijderstitel aan de haal is gegaan. Dat is Red Bull Racing, met dank uiteraard aan Max Verstappen. De winnaar is weliswaar niet altijd de persoon die het meest geliefd is. Brown maakt zich sterk dat McLaren momenteel de publiekslieveling onder de teams is in de Formule 1.

Brown bekijkt de zaken uiteraard vanuit het standpunt van McLaren, maar waagt zich ook wel aan een analyse over de algemene situatie in de Formule 1. Dat doet hij voor de Amerikaanse tv-zender CNBC vanuit Davos. 'Toen Liberty eigenaar werd van de sport, waren we niet zo goed in het focussen op de fan. Dat is waar het hele ecosysteem start.' Bij McLaren besteden ze er dan ook veel aandacht aan. 'We willen een heel inclusief en warm team zijn. Daarom zijn we teruggekeerd naar onze iconische papaya-kleuren. De fans vertelden ons dat ze dat wilden zien.'

Indruk op Netflix belangrijk

'We willen de favoriet van de fans zijn en dat zijn we momenteel', verklaart Brown zelfverzekerd. 'We moeten dat blijven door mensen en rijders te verwelkomen die heel warm zijn.' Er hangt dus veel af van hoe iedereen overkomt op het televisiescherm, niet enkel tijdens de wedstrijden maar ook tijdens de gemaakte docuseries. 'Netflix heeft schitterende dingen gedaan voor onze sport.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

zak brown mclaren gp nederland zondag 2024
Zak Brown ziet dat het de goede kant op gaat met de Formule 1.

Er was ook wel ruimte voor verbetering. 'Er zijn drie groepen waar we het als sport beter moesten doen om een hoger niveau te bereiken: Noord-Amerikanen, vrouwen en jeugd. We hebben het ook beter gedaan op die cruciale gebieden. Vijf jaar geleden stonden we in Noord-Amerika niet op de radar, nu zijn de helft van onze bedrijfspartners Amerikaanse entiteiten die nooit eerder bij de sport betrokken waren. Bedrijven als Google, Dell en Cisco zouden tien jaar geleden niet in de sport actief geweest zijn.'

Fascinerend gevecht achter de schermen

Het lijkt voor een grote publiek meer een ver-van-mijn-bedshow, maar Brown denkt juist dat dit niet het geval is. 'Mensen zijn gefascineerd door wat er op de baan gebeurt, maar er gebeurt ook heel wat naast de baan. Er komt een stukje politiek bij te pas en er is ook het gevecht om personeel en sponsoren. Dat vinden mensen fascinerend. Je focust immers niet enkel op je eigen team, je probeert ook de andere teams te destabiliseren. Dat is een deel van het spel.'

Het is echter niet eenvoudig om daarmee om te gaan. Als de emoties oplopen, moet je er niet van schrikken dat een rijder of teambaas van een ander team naar jou uithaalt in de media. 'Je moet een dikke huid hebben, want je kunt uitdelen maar je moet ook kunnen incasseren. Iedereen probeert elkaar te destabiliseren. Er gaan veel verhalen en foute informatie rond, je moet ervoor zorgen dat je niet in de val trapt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws