Helmut Marko is gematigd positief over de kansen van Red Bull Racing in Frankrijk. Circuit Paul Ricard is een uniek circuit met eigenschappen die een goede voorbereiding vergen. Hoewel hij een overwinning niet uitsluit, denkt hij dat zijn team de nadruk beter op de twee Grands Prix op de Red Bull Ring kan leggen. Ook geeft hij aan dat Red Bull overwoog om de nieuwe Honda-motor te introduceren in Frankrijk óf Oostenrijk. Inmiddels is bekend dat de vernieuwde motor in Frankrijk al komt.
'Frankrijk is geen typisch circuit, met een uniek wegdek. De asfaltsamenstelling, temperatuur en hoe je met de banden omgaat, dat zijn allemaal variabelen die deze race bijzonder maken. Wie afstelt en optimaliseert exact naar wat dit circuit vraagt, krijgt dan ook precies wat nodig is om te winnen', aldus de analyse van de Red Bull-adviseur in gesprek met RTL. Er staat de teams dus een ware uitdaging te wachten.
Deze uitdaging telt vijftien bochten en twee flinke rechte stukken, waarop DRS gebruikt kan worden. Wegens deze rechte stukken valt te verwachten dat Mercedes weer sterker voor de dag komt dan dat ze in Monaco en Baku deden. Het Franse circuit kent echter ook een aardige variatie aan trage, medium en snelle bochten, waarin Red Bull weer wat terug zou kunnen doen.
Red Bull en Honda twijfelen over motorwissel
Eerder suggereerde het Duitse Auto, Motor und Sport dat er in Frankrijk een nieuwe motor geïntroduceerd zou worden door Honda. Hoewel Marko aangeeft dat Red Bull er nog niet helemaal uit is, heeft Honda inmiddels bevestigd dat de motor in Frankrijk komt. 'Over het algemeen hebben de motoren bij Red Bull Racing geen grote problemen, maar die hadden we bij AlphaTauri bij Pierre Gasly wel', stelt hij.
Gasly bevestigde eerder al dat ze zijn Honda-motor tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan terug moesten schroeven en ook Marko meldt nu dat het weekend in dat opzicht niet vlekkeloos verliep. Marko: 'Deze motor is naar Japan gevlogen en onderzocht. Naar aanleiding van deze analyse zullen we besluiten de nieuwe motor te introduceren in Frankrijk of in Oostenrijk.' Het team van Max Verstappen wacht dus niet een week met de introductie maar komt in Frankrijk al met het vernieuwde materiaal.
Die nieuwe motor zal Red Bull een extra mate van concurrentievermogen geven, meent Marko. Niet alleen omdat de motor betrouwbaarder is, en daarom vermoedelijk iets verder opengezet kan worden, maar ook omdat je met een motor met minder slijtage nou eenmaal wat agressiever om kan gaan: 'Met een nieuwe motor die minder meters op de teller heeft staan, kan je nou eenmaal meer op de limiet rijden. Vandaar dat Mercedes deze motor vorige race in Baku al introduceerde.'
Verstappen of Hamilton?
Zoals elke wedstrijd dit jaar zullen het weer Lewis Hamilton en Verstappen zijn die in de schijnwerpers staan. Maakt de Limburger kans? 'Het wordt weer spannend tussen die twee. Zoals ik eerder al zei, Paul Ricard is een uniek circuit met bijzondere kenmerken. Ik hoop dat Verstappen in Oostenrijk twee keer wint, dat lijkt mij realistischer', concludeert Marko, die daarmee indirect aangeeft dat hij niet hele hoge verwachtingen heeft van het team in Frankrijk.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties