Waar het team van Mercedes jarenlang gold als de snelste op de grid, heeft het in de eerste twee maanden van dit seizoen onder ogen moeten zien dat zij nu het vierde team is. Vooralsnog heeft de W15 de Duitse renstal nog niet voorbij de teams van Red Bull Racing, Ferrari, en McLaren kunnen krijgen. Paddy Lowe, voormalig technisch chef bij Mercedes, schijnt in een gesprek met Motorsport.com zijn licht op de situatie binnen het team.
Lowe werkte tussen 2013 en 2017 voor Mercedes. De voormalig technisch chef is er niet gerust op dat de problemen bij Mercedes op de korte termijn op te lossen zijn. 'Zelfs al krijg je de dingen weer op de rails (als team, red.) is het heel moeilijk om op een hoger tempo rondetijden te produceren dan (de andere teams, red.). Hierdoor blijf je heel lang zitten met deze achterstand.'
Geen blind vertrouwen
Hoe goed je als team ook presteert, Lowe gelooft dat geluk ook een rol speelt in het succes van een team. 'Als je praat met teams die goed presteren en niet al te arrogant zijn, zeggen zij 'Je moet uitgaan van goed geluk in deze sport wanneer je een goede auto hebt en er niet altijd vanuit gaan dat het door je eigen genialiteit komt', vertelt hij. 'Dat is iets dat de meesten van ons over de afgelopen jaren hebben geleerd.'
Volgens de 62-jarige Brit heeft het team van Mercedes te veel vertrouwd op de hulpmiddelen die het tot haar beschikking heeft. 'Mercedes heeft een paar verkeerde afslagen genomen op het gebied van aerodynamica. De hulpmiddelen die we gebruiken zijn ongelofelijk verfijnd, zoals windtunnels en CFD. Desalniettemin zijn deze ook zeer gebrekkig en alle teams zouden dat toegeven. Daardoor bestaat er altijd een kans dat je een weg inslaat die in werkelijkheid niet werkt en dan moet je daarvan herstellen. We kunnen zien dat dat het geval is bij Mercedes.'
Het slechte nieuws voor de Duitse renstal is dat Lowe denkt dat dit soort probleem niet gemakkelijk en snel op te lossen is. 'Het is heel moeilijk om simpelweg gedurende de tijd die verstrijkt hiervan te herstellen.' Met name het neerzetten van de rondetijden is een probleem dat moeilijk snel op te lossen valt. 'Teams beschikken over een enorm aantal mensen en machines om mee te testen en ideeën te evalueren. Je zou elke dag rondetijden eruit moeten persen.'
Als dat niet gebeurt loopt de achterstand van een team snel op, denkt Lowe. 'Als je concurrenten dat wel doen en jij hebt drie, vier, of zes maanden verloren om wat voor reden dan ook, zelfs al krijg je de dingen weer op de rails (als team, red.) is het heel moeilijk om op een hoger tempo rondetijden te produceren dan (de andere teams, red.). Hierdoor blijf je heel lang zitten met deze achterstand. Dat is de situatie waar Mercedes op dit moment in verkeert.'
Het kan nog slechter worden
Vanzelfsprekend durft Lowe dan ook niet te zeggen dat het team van Mercedes zonder meer zal weten op te krabbelen. 'Je haalt het wel of niet. Het kan ook slechter gaan. Dat is de natuur van de sport en dat is waarom het zo fascinerend is om te zien hoe kampioenen komen en gaan.' Wellicht bieden de veranderingen in de reglementen vanaf 2026 uitkomst voor de Duitse renstal, laat Lowe weten. 'De reglementen vanaf 2026 bieden de verstoring waar Mercedes naar uitkijkt om te zien of ze de status quo kunnen verstoren.'
Op dit moment telt het team van Mercedes 64 punten in het constructeurskampioenschap. Red Bull, de koploper op dit moment, heeft er 239.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties