Red Bull Racing en Ferrari lijken qua wedstrijdsnelheid opnieuw de boventoon te voeren. Sergio Pérez was tijdens de longruns gemiddeld gezien de snelste, maar qua tijd wordt hij op de huid gezeten door de leider in het kampioenschap, Charles Leclerc. Het gat naar de rest van het veld is redelijk groot, aangezien George Russell op ruim drie tienden achterstand staat naar de top-twee. Dit gat tussen Mercedes en de topteams is beduidend kleiner dan de weken hiervoor, waardoor de Duitse renstal enige tekenen van herstel laat zien.
Pérez klokte volgens Auto, Motor und Sport tijdens de longrun op de mediums een gemiddelde tijd van 1:33,952 over acht ronden. Hiermee was de coureur van Red Bull gemiddeld gezien de snelste en dat moet een bemoedigend gevoel geven aan de Oostenrijkse renstal, aangezien het weekend niet geweldig is begonnen. De RB18 van Max Verstappen kampte tijdens de tweede vrije training met meerdere mankementen en de Nederlander kwam niet verder dan vijftien ronden op vrijdag. Alle last kwam op de schouders van Pérez te liggen. De Mexicaan kon amper een vrije ronde rijden, maar hij houdt er wel goede statistieken op na. Hij pakte de snelste gemiddelde tijd tijdens de longruns en hij was met 336 kilometer per uur de snelste qua topsnelheid.
Ook bij Ferrari verliep de training niet vlekkeloos. De Italiaanse renstal vestigde al haar hoop op Leclerc, nadat Carlos Sainz was gecrasht in de tweede vrije training. De Spanjaard heeft dus, net zoals Verstappen, geen data kunnen verzamelen over de longruns, maar de data van de auto van Leclerc is opnieuw hoopgevend voor de Scuderia. Met een gemiddelde tijd van 1:33,962 zit hij in het kielzog van Pérez en lijken de twee renstallen opnieuw aan elkaar gewaagd. De tijden van beide teams zijn overigens goed met elkaar te vergelijken. Pérez en Leclerc reden beiden hun ronden op de mediums, en hun longruns duurden allebei acht ronden.
Russell toont tekenen van herstel bij Mercedes
Russell is terug te vinden op de derde plek als het aankomt op gemiddelde rondetijden. In Miami laat de W13 van Mercedes tekenen van herstel zien. De Duitse renstal heeft enkele upgrades meegebracht aan de vleugels, waardoor de rijhoogte verlaagd kon worden en de auto een stuk minder last had van luchtweerstand. De W13 was dan ook bijna even snel als de F1-75 van Ferrari over de rechte stukken en in de bochten verloor Mercedes ook niet zoveel tijd. Bovendien had Mercedes geen moeite met het opwarmen van de banden, iets wat in Imola een groot probleem was, aangezien de baantemperatuur vijftig graden was. Russell klokte op mediums uiteindelijk een gemiddelde tijd van 1:34,319 over acht ronden, waardoor de achterstand nog wel drie tienden is.
Russell staat niet heel eenzaam op de derde plek. Kevin Magnussen kon in zijn Haas-bolide ook een aardige gemiddelde tijd neerzetten. De Deen reed een gemiddelde tijd van 1:34,347 op de mediums en daarmee lijkt Haas het gevecht aan te kunnen gaan met Mercedes. Desalniettemin reed Magnussen met veel minder brandstof aan boord ten opzichte van de rest van het veld. Daarnaast activeerde de Haas-coureur veel vaker zijn DRS dan zijn concurrenten in het middenveld. Bovendien reed hij een ronde minder dan Russell. De tijd van Magnussen is dus niet volledig representatief, zeker niet wanneer er gekeken wordt naar de tijd van Mick Schumacher. De Duitser staat stijf onderaan met een gemiddelde tijd van 1:35,943.
Hamilton verdrinkt in het middenveld
Waar Russell nog een goede gemiddelde tijd neer wist te zetten, kwam Lewis Hamilton niet verder dan de achtste tijd. De zevenvoudig wereldkampioen reed een gemiddelde rondetijd van 1:34,879 en daarmee is het gat naar Zhou Guanyu, de leider van het middenveld qua racesnelheid, twee tienden. Hamilton werd echter wel naar buiten gestuurd om te experimenteren met verschillende afstellingen en hij was zeer voorzichtig met zijn banden. De Mercedes-coureur wilde niet dat zijn banden oververhit raakten en daardoor reed hij zeer conservatief in de eerste ronden. Pas in zijn zesde ronde was de tijd van Hamilton gelijkwaardig aan de tijd van Russell.
Also read
Update | Russell heeft geen idee waar Mercedes-pace in Miami vandaan komt
Hamilton: 'Mercedes zegt stappen gezet te hebben, maar weet niet op welk gebied'
Het middenveld zit ook in Miami redelijk dicht op elkaar. Iedereen reed op mediums en in totaal acht ronden. Alpine lijkt opnieuw snel te kunnen zijn dit weekend, aangezien Fernando Alonso met een 1:34,701 maar vier tienden te kort komt ten opzichte van Pérez. Teamgenoot Esteban Ocon was een tiende langzamer dan de tweevoudig wereldkampioen, waardoor de potentie van de Alpine-bolide duidelijk wordt. Desondanks hoeven deze longruns nog niets te zeggen voor de Franse renstal. De auto is snel over één ronde, maar Alpine heeft moeite met bandenmanagement. Het team heeft veel tijd gestoken in de longruns en reed, net zoals de rest van de rijders in het middenveld, in totaal acht ronden. Pierre Gasly maakte het middenveld in zijn AlphaTauri-bolide compleet. De Fransman reed de zevende tijd met een 1:34,739.
McLaren bij de achterblijvers
McLaren was in de eerste race in Bahrein nog één van de achterblijvers, maar sindsdien heeft het team een weg naar voren weten te vinden. Tijdens de longruns in Miami ging het echter niet goed voor de Britse renstal. Lando Norris wist nog zeven ronden te rijden, maar Daniel Ricciardo kwam niet verder dan vier rondjes. Bovendien waren de tijden van de twee McLaren-rijders niet heel bemoedigend. Ricciardo was, met maar vier ronden, marginaal sneller dan Norris met een 1:35,120. De jonge Brit klokte een gemiddelde tijd van 1:35,176.
Hiermee staan de twee McLaren-rijders achter Sebastian Vettel. De coureur van Aston Martin was slechts negen duizendsten sneller dan Ricciardo, maar de Duister wist wel acht ronden vol te maken. Alexander Albon en Lance Stroll maken de lijst compleet. Het is duidelijk dat de auto's net te kort lijken te komen voor het middenveld, maar McLaren, Aston Martin en Williams liggen wel heel dicht bij elkaar. Albon reed in totaal zes ronden en reed gemiddeld een 1:35,196, waarmee hij slechts twee honderdsten langzamer was dan Norris. Stroll klokte een 1:35,218, waarmee de achterstand op Albon ook ongeveer twee honderdsten van een seconde was.
De achterblijvers probeerden op de mediums dezelfde strategie als de rest van het veld. Er werden amper longruns gereden op softs en hards. Alleen Ricciardo en Yuki Tsunoda kwamen op de band met de rode wang naar buiten. De tijden van de twee coureurs waren echter niet om over naar huis te schrijven. In zeven ronden reed Tsunoda een gemiddelde tijd van 1:34,994, waardoor hij achterin het middenveld staat. Ricciardo reed vier ronden op de softs, maar kwam niet verder dan een gemiddelde tijd van 1:35,543. Een gemiddelde tijd die dus minder is dan zijn tijd op de mediums.
Wedden dat Verstappen de GP van Miami wint? Ontvang 2,5 keer je inzet.
Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties