Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, presteert de kwartaalcijfers van het tweede kwartaal van 2024 en ziet een significante stijging in vergelijking met het tweede kwartaal van 2023. De groei van het tweede kwartaal komt vooral door de Grands Prix van China en Emilia-Romagna. Die werden vorig jaar niet in het tweede kwartaal georganiseerd. Het zorgde voor een stijging van bijna 150 miljoen dollar.
Liberty Media heeft haar kwartaalcijfers van het tweede kwartaal van 2024 onthuld middels een persbericht. In het eerste kwartaal kende de eigenaar van de koningsklasse al een stijging van zo'n 100 miljoen dollar ten opzichte van 2023, maar in het tweede kwartaal steeg de winst van 724 miljoen dollar naar 871 miljoen, wat een stijging van 147 miljoen dollar betekent. De groei komt voort uit het feit dat de Formule 1 alsmaar populairder wordt, en dat er in het eerste kwartaal twee races meer werden georganiseerd dan in 2023.
Dat zijn de Grands Prix van China en Emilia-Romagna. China maakte voor het eerst sinds 2019 weer een comeback op de kalender en kende een weekend met bomvolle tribunes. Dit jaar kon de Grand Prix van Emilia-Romagna wel doorgaan, nadat de 2023-editie afgelast moest worden vanwege overstromingen. 'Het resulteerde in een grotere erkenning van seizoensgebonden omzet, evenals contractuele verhogingen van de vergoedingen. Mediakosten stegen ook door de groei van F1TV-abonnementen', aldus Liberty Media.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Maffei en Domenicali blij met de cijfers
Formule 1-CEO Stefano Domenicali denkt dat de groei ook te danken is aan hoe spannend het seizoen tot nu toe al is. Er zijn inmiddels al zeven verschillende winnaars, en dat was in 2023 niet zo 'Het F1-seizoen laat fenomenale races zien, met zeven verschillende winnaars in veertien races en kleinere verschillen in het veld', zegt Domenicali. 'Het aantal volgers op social media is met meer dan dertig procent gestegen en we hadden 3,7 miljoen racebezoekers in de eerste helft van het seizoen, met tien uitverkochte evenementen.'
Ook de feeder series hebben bijgedragen aan de groei van de Formule 1. 'De F1 Academy is sterk van start gegaan in haar eerste seizoen, waarbij alle evenementen samen met de F1-raceweekenden worden gehouden. Samen met de sprintraces en de Formule 2 en Formule 3 voegt dit toe aan de spanning en sensatie op de baan en brengt het extra waarde voor onze fans, organisatoren en sponsoren', aldus Domenicali. 'De Formule 1 beleeft een ongelooflijk seizoen met hoge betrokkenheid in allerlei groeimarkten', gaat Greg Maffei verder.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Kijkcijfers gaan door het dak
De CEO van Liberty Media is met name te spreken over de populariteit van de sport. 'Vijf races hebben al live-kijkcijferrecords in de Verenigde Staten gevestigd, en we kijken uit naar nieuwe kansen, waaronder de langverwachte F1-film van Apple die in juni 2025 in première gaat. Live Nation heeft een recordwinst behaald met concerten tijdens de raceweekenden en de wereldwijde vraag blijft stijgen, wat wijst op een nieuw recordjaar', vertelt Maffei.
Domenicali bevestigde onlangs de stijgende wereldwijde vraag naar het organiseren van Formule 1-races door aan te geven dat Rwanda ook geïnteresseerd is. Daarnaast wordt er ook gepraat over een race in Bangkok, zou er nog steeds een project gaande zijn in Hanoi, en zijn er begin dit jaar handelsmerken aangevraagd voor een race in de buurt van Chicago. Voorlopig is Madrid is de eerste nieuwe baan die er vanaf 2026 bij komt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties