Red Bull Racing hoopt dat er meer concessies kunnen worden gedaan voor motorfabrikanten die vanaf 2026 de Formule 1 willen binnentreden. De Volkswagen Group heeft Audi en Porsche eerder het akkoord gegeven om hun plannen voor een intrede in de sport door te zetten. Porsche gaat daardoor waarschijnlijk samenwerken met de Oostenrijkse renstal. Desalniettemin stribbelen de andere teams in de Formule 1 een beetje tegen, want zij willen het niet zo gemakkelijk maken.
De teams in de Formule 1 hebben dit jaar al te maken met een budgetlimiet en vanaf 2026 zullen motorfabrikanten ook met een budgetplafond moeten werken. Dat komt bovenop de nieuwe technische reglementen rondom de krachtbron. Er zijn al concessies gedaan door de Formule 1. Zo is het budget voor nieuwkomers, waaronder dus ook Red Bull Powertrains, voor de eerste twee jaar tien miljoen dollar hoger en in het derde jaar vijf miljoen dollar. Bovendien krijgen ze een toelage van vijftien miljoen dollar voor kapitaaluitgaven. Red Bull vindt dat deze concessies verder moeten gaan.
'Ik vind het framework voor nieuwkomers nog best bescheiden', zegt Christian Horner tegenover The Race. Red Bull is op het moment begonnen aan haar eigen motorafdeling. In de komende weken zullen de faciliteiten openen en dit jaar zal het team haar eerste dyno-test doen. 'Wij zijn natuurlijk een nieuwkomer en ik vind vijftien miljoen dollar voor kapitaaluitgaven zeer beperkend. Andere motorfabrikanten hebben al zeventig jaar geld kunnen stoppen in de ontwikkeling van hun krachtbronnen. Om met de concessies een faciliteit te openen in acht maanden is niet te doen. Daar moet naar gekeken worden.'
F1-teambazen op hun hoede voor Audi en Porsche
Het lijkt op het moment duidelijk dat Audi en Porsche in 2026 onderdeel zijn van de sport. Porsche zal dus samen gaan werken met Red Bull, maar Audi lijkt haar eigen plan te trekken. De autofabrikant wil mogelijk een team overnemen en dus een grotere rol spelen dan alleen motorleverancier. 'Het is nog niet duidelijk wie op welke manier de sport binnentreedt', stelt Toto Wolff. 'Het is dus nog onzinnig om te praten over of vijftien miljoen dollar wel of niet genoeg is. Er zijn grotere dingen om over te praten. Straks hebben we drie bedrijven die onder één groep vallen die als nieuwkomers de sport binnenkomen.'
De technische reglementen hebben er al voor gezorgd dat nieuwkomers geen grote achterstand oplopen wanneer ze de sport binnentreden. De complexe MGU-H zal waarschijnlijk verdwijnen van de motoren. Mattia Binotto staat open voor een intrede van Audi en Porsche, maar wacht de aankomende discussies af. 'De reglementen worden in juni afgerond, maar er ligt nog veel op tafel over de technische kant. Het is goed voor de Formule 1 dat er nieuwe motorfabrikanten komen, maar we moeten kijken naar de definitie van 'nieuwkomer'. We hebben weinig tijd, dus dit is wel een prioriteit', aldus Binotto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties