Red Bull Racing-teambaas Christian Horner wist voorafgaande aan de kwalificatie al dat Ferrari dichtbij zou zitten vandaag. Na afloop gaf de Brit bij Sky Sports aan dat ze wellicht de auto hebben ingesteld voor morgen, en dus wat toe moesten geven tijdens de kwalificatie. De focus van de Oostenrijkse renstal ligt in ieder geval bij de racedag, waarvan Horner verwacht dat het gevecht met Ferrari interessant gaat worden. Zowel Max Verstappen als Sergio Pérez incasseren een gridstraf.
Max Verstappen eindigde als tweede tijdens de kwalificatie op het circuit van Monza, al gaat hij nog vijf plekken terug vanwege het vervangen van een motoronderdeel. Horner erkent dat het nog wel lastig kan zijn om in te halen op de Temple of Speed, maar er zijn zeker wel mogelijkheden. 'We hadden al verwacht dat het verschil met Ferrari gering zou zijn vandaag', start de teambaas. 'We focussen ons heel erg op de race set-up, Checo neemt tien plekken in vergelijking to Max zijn vijf plekken. Het is zijn eerste straf van het seizoen en als je kijkt naar vandaag is hij alsnog de snelste voor P4.'
Tijdens de trainingen gister zat Pérez niet dichtbij de tijden van de top drie. Dit kwam vermoedelijk door de andere vloer waarmee de Mexicaan reed, maar vandaag was dat niet het geval. 'Het verschil zat hem niet in de vloer in ieder geval. Ik denk dat hij start als dertiende. Maar we hebben twee nieuwe sets softbanden voor de race over, Ferrari ook. Het gaat spannend worden om te zien hoe dat gaat', vertelt Horner. Deze softbanden kunnen zomaar een grote rol spelen, mochten er wel late safety cars komen of andere scenario's komen waarin de softband de coureurs een groot voordeel kan leveren.
Vanwege de lage downforce wordt er vaak gezegd dat het moeilijk is om in te halen op Monza. 'Het is nog steeds wat tricky om in te halen hier. Spa is een makkelijkere baan om in te halen, maar met deze nieuwe auto's moet het mogelijk zijn om elkaar op de voet te volgen. Theoretisch gezien zouden de coureurs dicht genoeg bij kunnen om zich te positioneren voor een inhaalactie', legt de Brit uit. Met de lange, rechte stukken die Monza kent heeft Red Bull wel een voordeel. De rechtelijnsnelheid die ze eerder dit weekend lieten zien zag er goed uit, en Verstappen reed ook behoorlijk consistent op alle drie de compounds.
Horner: 'We wilden geen penalty in Singapore of Japan hebben'
Het team van Red Bull heeft ervoor gekozen om dit weekend een penalty te incasseren voor beide coureurs. Op andere circuits zou dit namelijk helemaal niet handig zijn. 'We hebben het in de juiste sector van het kampioenschap gedaan, en het advies dat we kregen was om een nieuwe motor voor beide coureurs er dit weekend in te zetten. We wilden geen penalty in Singapore of Japan hebben, de eerstvolgende mogelijkheid was dan Austin geweest. Dat is dus waarom we hebben gekozen om dit weekend nieuwe motoren te plaatsen', legt Horner uit. Morgen is er door alle penalties een behoorlijk gemixte grid, waarvan de Red Bull-teambaas verwacht dat het spannend gaat worden.
Wint Max Verstappen vanaf P7 in Italië? Zet in en krijg 1,72 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties