Toto Wolff denkt niet dat Mercedes de resterende zes races ingaat als titelfavoriet. Hoewel het met de pace van de Mercedes W12 goed zat in Turkije, is de teambaas niet overtuigd van dat zijn team de rest van het jaar voor kan blijven liggen op Red Bull Racing. Ook geeft hij aan dat tot kort voor de stop van Lewis Hamilton een nulstopper nog steeds het idee was, totdat Sergio Perez zijn banden op temperatuur had.
Door F1-Insider wordt geïnformeerd bij de Oostenrijker naar de machtsverhouding voor het resterende seizoen. Mercedes oogde op Istanbul Park ijzersterk, Red Bull leek eigenlijk geen moment aanspraak te maken op de overwinning. 'Dat kan je niet met absolute zekerheid zeggen', reageert Wolff wanneer het Duitse medium Mercedes af probeert te schilderen als titelfavoriet.
'Ja, onze auto was ontzettend competitief dit weekend en zonder de gridstraf was het waarschijnlijk een één-twee geworden. Daarom zien we de rest van het jaar positief in. Ik maak mij echter geen illusies. De strijd om de coureurstitel zal doorgaan tot aan de seizoenfinale in Abu Dhabi', vervolgt hij. Max Verstappen gaat het Hamilton voor de rest van het jaar nog knap lastig maken, voorspelt de teambaas.
Mercedes verpest strategie
Door de P5 van Hamilton in Turkije ligt hij momenteel zes punten achter op zijn titelconcurrent. Twijfel in de Mercedes-strategie is uiteindelijk wat tot die vijfde eindklassering geleid heeft. Wolff licht de strategische keuze van zijn team toe: 'Zonder stop dachten we de eindstreep als derde over te kunnen komen. Als het circuit opgedroogd was, hadden we bovendien naar de droogweerband kunnen wisselen aan het einde van de race.'
Mercedes reageert met Hamilton op Perez
In eerste instantie dus lang geen gekke gedachte van het team uit Brackley, maar de data van Red Bull-coureur Sergio Perez overtuigde ze kort voor het einde dat er wel een stop moest worden gemaakt: 'Twaalf ronden voor het einde zagen de tijden van Hamilton er nog vrij aardig uit. Toen Perez zijn banden eenmaal op temperatuur had, werd echter duidelijk dat we anderhalve seconde per ronde inleverden.'
'Vanaf toen wisten we dat we de race niet uit konden rijden zonder te stoppen. Hadden we niet gestopt dan was hij zelfs achter Pierre Gasly terecht gekomen', concludeert Wolff, die de vijfde plek dus als optimale resultaat ziet. Deze eindklassering kwam overigens ook tot stand door uitstekend verdedigend werk van Perez, die lof van het Red Bull-management genoot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties