Hoe de knipperlichtrelatie tussen Red Bull en Honda voor argwaan bij Ferrari zorgde Formule 1
Formule 1

Hoe de knipperlichtrelatie tussen Red Bull en Honda voor argwaan bij Ferrari zorgde

Hoe de knipperlichtrelatie tussen Red Bull en Honda voor argwaan bij Ferrari zorgde

Er lijkt een koude oorlog begonnen te zijn in de Formule 1. Ferrari is het niet eens met de status die Red Bull Powertrains zal krijgen voor het 2026-seizoen. De motorafdeling van Red Bull Racing zal namelijk gezien worden als een nieuwkomer, wat voordelen met zich mee zal brengen. Ferrari dreigt met zijn vetorecht en dat komt eigenlijk allemaal door de knipperlichtrelatie tussen Red Bull en Honda van de afgelopen jaren.

De afgelopen maanden konden de motorfabrikanten in de Formule 1 zich inschrijven voor het 2026-seizoen. Dan zijn er nieuwe reglementen en voor enkele fabrikanten was dat voldoende reden om zich een weg naar de koningsklasse van de autosport te banen. Zo zal Audi natuurlijk zijn intrede doen, maar ook Honda heeft weer trek in een terugkeer naar de Formule 1. Slechts één motorfabrikant is momenteel niet heel erg gewillig om zich in te schrijven en dat is Ferrari.

De deadline is al verstreken, maar meerdere teams namen de inschrijfdatum van de FIA niet zo nauw. Ook Mercedes en Renault waren wat later met inschrijven. Alleen Audi was echt op tijd. Ferrari is nu nog de enige motorfabrikant die niet is ingeschreven voor het 2026-seizoen. Waar andere fabrikanten amper problemen lijken te hebben met de status als nieuwkomer voor Red Bull Powertrains is Ferrari juist redelijk op de kast gejaagd. Het Italiaanse merk zou er zelfs zijn vetorecht voor willen inzetten.

De voordelen voor Red Bull en Audi

Voordat Audi überhaupt een intrede in de Formule 1 overwoog, moesten er een aantal dingen veranderen in de reglementen. Zo zal de MGU-H verdwijnen, iets wat voor de nieuwkomers cruciaal was, aangezien het een relatief lastig onderdeel is van de krachtbron. Als het onderdeel behouden bleef, hadden de nieuwkomers het idee dat de bestaande motorfabrikanten een groot voordeel zouden hebben. Toen de MGU-H officieel verdween, was de deur voor Audi, maar ook Porsche, volledig geopend.

Porsche maakte een rekenfoutje toen het met Red Bull in zee probeerde te gaan, maar het andere merk onder Volkswagen Group deed wel zijn intrede. Om die intrede wat te vergemakkelijken zijn er enkele voordelen voor de nieuwkomers. Zo is er meer testtijd geregeld en zal het budgetplafond voor de nieuwe motorfabrikanten hoger liggen. Op deze manier probeert de FIA ervoor te zorgen dat het gat tussen de ervaren fabrikanten en nieuwkomers niet te groot zal zijn bij het begin van 2026. Red Bull Powertrains kan dus ook genieten van deze voordelen. Een probleem, aldus Ferrari.

Ferrari dreigt zelfs met veto

Als we de berichtgeving moeten geloven zijn spanningen best hoog opgelopen in de afgelopen maanden. Ferrari dreigt namelijk zijn vetorecht in te gaan zetten om er maar voor te zorgen dat Red Bull Powertrains niet de status krijgt als nieuwkomer. Ferrari wil dit echter zo lang mogelijk uitstellen, aangezien het op een civiele manier tot een compromis wil komen. Het is alleen de vraag of de dreigementen niet al de emmer hebben doen overlopen bij de andere teams en de FIA.

Er was in de afgelopen weken namelijk een vergadering tussen de FIA en de motorfabrikanten van 2026. Door de twijfels bij Ferrari werden de Italianen geweerd van de discussie, hebben meerdere bronnen binnen de Formule 1 bevestigd. Dat heeft slechts indirect te maken met het standpunt van Ferrari over de huidige status van Red Bull Powertrains. De reden van de afwezigheid van de Italiaanse renstal is simpelweg omdat ze nog geen motorleverancier zijn voor het 2026-seizoen aangezien ze zich nog niet hebben ingeschreven.

Toch lijkt er wel een duidelijke tweedeling te zijn. Anders zou Ferrari zijn eeuwenoude vetorecht niet dreigen in te zetten. Het feit dat de Scuderia zijn vetorecht heeft behouden, heeft het team te danken aan de Concorde Agreement van 2020. Destijds was Ferrari er vrij zeker van dat het team een veto naar alle waarschijnlijkheid achterwege zou laten, maar nu lijkt het moment toch daar te zijn. De laatste keer dat Ferrari zijn vetorecht heeft ingezet, was in 2015, toen er ook al een budgetlimiet werd voorgesteld voor de motoren.

Knipperlichtrelatie Red Bull en Honda zorgt voor argwaan

De relatie tussen Honda en de Formule 1 is in de afgelopen decennia redelijk fragiel geweest. Zo liep het niet heel erg lekker tussen de Japanse autofabrikant en McLaren. Na de stukgelopen relatie tussen Red Bull en Renault besloot Honda in te springen. Dat was een grote gok van de Oostenrijkse renstal, waar het team ook redelijk voor werd uitgelachen. Desondanks was het Red Bull dat als laatste lachte in 2021, toen Max Verstappen de wereldtitel wist te winnen.

Ondanks het succes van de Nederlander besloot Honda zich terug te trekken uit de Formule 1. Honda wilde zich richten op het verduurzamen van de straatauto’s en bij die ideologie past niet het racen in de koningsklasse van de autosport. Toch bleven de Japanners de motoren leveren aan Red Bull en assistentie verlenen voor de 2026-krachtbron. Toch werd het afgelopen seizoen duidelijk dat de samenwerking tussen beide partijen wel wat verder ging en ook nog eens werd verlengd.

Hierbij kon Red Bull gebruikmaken van de intellectuele eigendommen van Honda. Doordat deze kennis ook in de komende jaren gedeeld zal worden, al zouden deze eigendommen al zijn teruggegeven, heeft Red Bull Powertrains een voordeel ten opzichte van de rest van de nieuwkomers. Dat niet alleen, met de voordelen die Red Bull dan heeft door de status van nieuwkomer kan het ook makkelijker de strijd aangaan met Ferrari, Mercedes en Renault. Dat stoot Ferrari tegen het been.

De wispelturigheid van Honda in de afgelopen jaren kan mogelijk dus grote gevolgen hebben voor Red Bull Powertrains. Als de Japanse autofabrikant bij zijn standpunt was gebleven, had Ferrari deze positie niet ingenomen. Dan was Honda voor 2026 mogelijk op eigen houtje weer volledig teruggekeerd naar de Formule 1 zonder dat er direct een link werd gelegd met Red Bull. De samenwerking tussen beide partijen lijkt alsnog ten einde te komen in 2025, maar dat zorgt niet voor minder gefronste wenkbrauwen bij Ferrari. Het is nu de vraag wat de volgende stap is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws