Audi ziet risico's en kansen: 'Wij komen van onderaf en andere moeten van boven naar beneden' Formule 1
Formule 1

Audi ziet risico's en kansen: 'Wij komen van onderaf en andere moeten van boven naar beneden'

Audi ziet risico's en kansen: 'Wij komen van onderaf en andere moeten van boven naar beneden'

Stefan Dreyer, technisch directeur van de motorafdeling van Audi, vertelt over de intrede van de leverancier. Vanaf 2026 zal de krachtbron van het Duitse merk in de Formule 1 worden gebruikt en het proces is al in volle gang, want na stevige onderhandelingen lukte het Audi om positief te beginnen aan het avontuur.

De gesprekken over een intrede in de Formule 1 begonnen al ruim een jaar geleden. Het doel was om het motorreglement vanaf 2026 uit te werken. Audi heeft niet alleen onderhandeld met de FIA en de Formule 1, maar ook met de momenteel betrokken motorfabrikanten. 'We hebben veel bereikt van wat we wilden. Dat was een basisvereiste, anders waren we niet toegetreden', vertelt Dreyer daarover bij Motorsport-Magazin.

Deze onderhandelingen gingen onder andere over de afschaffing van de MGU-H, die elektrische kracht genereert aan de hand van de warmte die van de uitlaat komt. Audi is erg tevreden over de afschaffing. 'Aan de ene kant is het een heel, heel complex onderdeel waarin de andere een enorm voordeel hebben. De MGU-H is echter, vanaf vandaag, niet relevant voor serieproductie. Daarom was het voor ons niet interessant om deze technologie te pushen', vertelt Dreyer.

Dreyer: 'We werden overweldigd door de aanmeldingen'

Hoewel het een tijd heeft geduurd voordat Audi zich officieel inschreef voor 2026, krijgen werknemers sinds het voorjaar van 2022 al geheimhoudingsverklaringen over hun exacte baan. Inmiddels bestaat het team uit zo'n honderd medewerkers. Het budgetplafond, dat vanaf 2023 voor het eerst ook geldt voor motorfabrikanten, stelt de randvoorwaarden voor werknemers vast.

Met dat in het achterhoofd, wil Audi rond de driehonderd man op het project zetten. 'We zijn momenteel aan het plannen met deze capaciteit', verklaart Dreyer. Dat aantal is significant minder dan de 650 experts die bij Mercedes aan de motor werken. 'Wij komen van onderaf en zij moeten van boven naar beneden naar een ander gebied. Dit is zowel een kans als een risico.'

Hoewel Dreyer blind vertrouwen heeft in zijn huidige team, zal er nog zeker een hoop kennis bij moeten komen. 'Het is bij lange na niet groot genoeg om met deze middelen te komen. Om dit te doen, moeten we intern rekruteren en ook externe kennis en vaardigheden aanspreken. Toen het project werd gecommuniceerd, werden we overweldigd door de aanmeldingen.' Momenteel wordt er voor zestien vacatures publiekelijk geadverteerd, maar het werk aan de krachtbron voor 2026 is al in volle gang.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws