Hoewel Red Bull de details van de RB16B goed weet te verhullen, is er al wel wat duidelijk geworden over de nieuwe bolide. Uit de foto's van de wagen waarmee Max Verstappen en Sergio Perez Mercedes uit moeten dagen is namelijk duidelijk geworden dat Red Bull voor een aangepaste achterwielophanging is gegaan. Het vernieuwde onderdeel heeft nu wat weg van de versie die Mercedes vorig jaar een significant voordeel bood.
Naast het DAS-systeem was de vernieuwde achterwielophanging van de Duitse renstal vorig jaar misschien wel de meest revolutionaire innovatie die doorgevoerd werd. Door technische Formule 1-analist Mark Hughes werd het zelfs onthaald als een 'briljant staaltje ingenieurswerk'. Red Bull Racing heeft voor het 2021-seizoen naar haar directe concurrent gekeken en gaat voor een soortgelijke aanpak.
Red Bull heeft de structuur van de achterwielophanging herzien. Het voorste been van de lage wishbone ligt nu achter de suspention rod, in 2020 lag deze er nog voor. Daarnaast is de hoge wishbone iets naar achteren verplaatst, terwijl ophangingsonderdelen daar tussenin dichterbij elkaar lijken te liggen. Foto's van de details vind je hier.
Wat bereikt Red Bull precies met dit geschuif? The Race meldt dat vooral op aerodynamisch gebied er vooruitgang geboekt wordt. De luchtstroom moet zo min mogelijk verstoord worden tussen de banden en het chassis in om de aerodynamische aspecten van de bolide te optimaliseren. De herindeling slaagt hier beter in dan de versie van de ophanging waarmee de RB16 voor de dag kwam.
Daarnaast komt het ook de prestaties van de diffuser ten goede omdat het vernieuwde ontwerp minder lucht naar de buitenkant van de bolide forceert. Nu de reglementen rondom de zijkanten van de vloer aangescherpt zijn, zou er veel meer van de luchtstroom 'gemorst' worden naast de auto. Met de vernieuwing is dit niet het geval meer, wat onder de streep de prestaties van de diffuser weer verbetert en dus voor meer neerwaartse druk zorgt.
Red Bull sleutelt onder toeziend oog
Bijzonder dat Red Bull een significante aanpassing heeft kunnen doen die ook op aerodynamisch gebied voor tijdswinst gaat zorgen, al helemaal omdat de reglementen grote aanpassingen, zonder gebruik van tokens, niet toestaan. Het vorige ontwerp van de ophanging zou problemen met de FIA voor de Oostenrijkse renstal echter kunnen voorkomen.
Bij het betreffende onderdeel zaten de wishbones afgelopen seizoen namelijk al vast aan wat de 'crashstructuur' van de bolide genoemd wordt. Daarom was het in de winterstop meer een geval van de bestaande ophanging herzien en kleine wijzigingen doorvoeren, in plaats van dat er voor een hele nieuwe versie gekozen moest worden. Vermoedelijk is dat hoe Red Bull hiermee weg komt onder toeziend oog van de FIA, er wordt immers verwacht dat de ontwikkelingstokens naar de versnellingsbak gegaan zijn in Milton Keynes.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties