Het 2021-seizoen ligt vlak achter ons, maar voor je 't weet is de winterstop weer om. Om Formule 1-fans niet in de eindfase van de winterstop te overweldigen met de ene voorbeschouwing na de ander, begint F1Maximaal.nl in januari al. We bouwen op van laagst geklasseerde deelnemer van 2021 naar hoogst geklasseerde deelnemer, en trappen de Het 2022 van-reeks logischerwijs af met hekkensluiter Haas. Lukt het het team van Günther Steiner om na jaren ploeteren haar zaakjes weer in orde te krijgen?
Nee, Steiner heeft de afgelopen jaren niet de makkelijkste seizoenen van zijn Formule 1-carrière gekend. Na haar oprichting in 2016 begon Haas F1 Team redelijk aardig aan haar termijn in de sport. Tweemaal een achtste plek volgde de renstal uit Amerika, inmiddels met flinke Russische invloeden, op met een vijfde eindklassering in 2018. Dat bleek ook meteen het beste resultaat wat mogelijk was in het hybridetijdperk. In 2019 en 2020 ging het bergafwaarts. De negende plaats kon nog tweemaal verzekerd worden, maar het beetje momentum dat het team nog had, ging verloren.
Tijd voor een grote schoonmaak, dachten Steiner en teameigenaar Gene Haas. Romain Grosjean en Kevin Magnussen werden de deur gewezen en maakten plaats voor twee groentjes: Nikita Mazepin en Mick Schumacher. Haas stond een loodzwaar jaar te wachten, met onervaren jongens achter het stuur, en loodzwaar is ook precies wat het werd. Het matige materiaal bleek tot weinig in staat. Alleen Schumacher wist zich soms nog raad met de relatief trage bolide, zoals tijdens de Grand Prix van Hongarije, waarin hij zich kranig weerde tegen de aanstormende George Russell en Max Verstappen. Op de Hungaroring werd ook meteen het beste resultaat van 2021 behaald, namelijk een P12, logischerwijs door Schumacher. Mazepin was eerder die race uitgevallen.
Haas ontwikkelt niet
Wat lag er ten grondslag aan het bedroevende seizoen van Haas? Het simpelste antwoord is dat de auto bij lange na niet snel genoeg was. Haas liep, zoals gezegd, al enkele jaren achter de feiten aan. Toen de coronavirus-crisis opkwam, werd de situatie alleen nog maar nijpender voor het achterhoedeteam, dat ook in een gezond financieel klimaat maar moeilijk rondkomt. In 2020 was het budget zeer beperkt en voorafgaand aan 2021 werd al duidelijk gemaakt dat men niet te veel moest verwachten.
Bij de rest van de teams werd gespeculeerd waar de ontwikkelingstokens aan uitgegeven zouden worden, maar Haas gaf nog voor de winterstop van 2021 al aan dat deze niet gebruikt zouden worden. Geld was er niet en de coureurs moesten het dus doen met het bestaande materiaal. Geen wonder dat afgelopen jaar de tiende plaats het maximaal haalbare was, dus. Bij het bestaande materiaal werd wel gezocht naar verbetering, maar de verbetering bracht geen WK-punten. Wat het team op de been hield, was een belofte.
Naarmate het slot van het seizoen naderde, kwam namelijk ook het moment dichterbij waarop Haas wél weer voor punten kon strijden, althans, dat is het verwachtingspatroon dat geschapen is. Al het geld dat in 2021 bespaard is, wil de wit-rood-blauwe renstal namelijk gebruiken om de ontwikkeling voor 2022 te stimuleren. Zodoende hoopt Haas volgend jaar een auto op het asfalt te zetten waarmee gestreden kan worden met de middenveldteams. In 2022 wordt het kijken of die langetermijninvestering zich uitbetaalt.
Kan Schumacher nu al zijn ontwikkelingsstempel drukken?
Na 2021 is wel duidelijk dat Haas het meer van Schumacher moet hebben dan van Mazepin. Des te interessanter was het om te horen dat Schumacher zich serieus interesseert voor de technische kant van de sport. Niet alleen wil de jonge Duitser alles weten, ook heeft hij zich bemoeid met de ontwikkeling van het nieuwe materiaal. Dit kan misschien wel de perfecte vuurdoop voor de jongeling zijn om te zien of hij bij een beter team ook aardig uit de verf zou komen. Als hij de Haas-bolide om zichzelf heen weet te bouwen dan kan je namelijk beargumenteren dat hij meer gevoel heeft voor de sport dan zijn resultaten van 2021 doen vermoeden.
Schumacher en Mazepin, maar nu met ervaring
Het meest onervaren duo van 2021 mag het na een jaar ploeteren opnieuw proberen. Schumacher en Mazepin reden steevast achteraan, en vochten het eigenlijk enkel met elkaar uit, de nodige uitzondering, zoals op de Hungaroring, daargelaten. Het was Schumacher die in het afgelopen jaar veelal aan het langste eind trok. Mazepin wist in de kwalificaties bijvoorbeeld slechts drie keer boven zijn Duitse collega te eindigen, en Schumacher nam wegens crashes soms niet eens aan de kwalificatie deel. Wordt het wederom een eentonig verhaal bij Haas? We vroegen het het elfkoppige F1Maximaal-panel, bestaande uit redacteuren en leidinggevenden.
Het mag duidelijk zijn, de dominantie die Schumacher had over zijn teamgenoot in 2021 zal ook in 2022 te zien zijn. Redacteur David Ruiter is de eerste die zijn beargumentering geeft: 'Bij de Haas-coureurs is er voor mij geen enkele twijfel dat Schumacher zijn teamgenoot van het matje zal vegen. In mijn ogen komt de Rus op alle gebieden van het racen tekort, terwijl Schumacher in elke klasse bewees eventjes nodig te hebben om echt op topniveau te geraken. Nu de Duitser een seizoen heeft warmgedraaid, heb ik er alle vertrouwen in dat hij aan het langste eind zal trekken in dit onderlinge duel.'
Redacteur Wim G. Vandebilt denkt tevens dat het de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher is die aankomend jaar de betere Haas-coureur zal zijn: 'Het was het afgelopen jaar duidelijk dat Mazepin een erg agressieve coureur is, die wel een potje kan sturen, maar daarmee feitelijk op F2-niveau zit en niet op een niveau dat nodig is voor de F1-grid. Daartegenover is Schumacher iemand die langzaam en rustig op gang komt, en die daarbij ook een erg harde werker is.'
'Gezien zijn historie doet hij het elke keer weer erg goed als hij in zijn tweede jaar van een nieuwe autosportklasse rijdt, en dat zal naar mij idee in 2022 wederom het geval zijn. Natuurlijk zijn de auto’s volkomen anders, en moeten we het mogelijkerwijs als een nieuwe klasse zien voor Schumacher, maar dat neemt niet weg dat hij zelfs met de piraterij die Mazepin het afgelopen jaar heeft laten zien, makkelijk de overhand moet hebben, en dus ook makkelijk van hem moet kunnen winnen in de eindstand voor het WK.'
Gematigd vertrouwen in het jaar van Haas
Haas ervoer haar eerste jaar als hekkensluiter, en lijkt daar volgens de meeste redacteuren van het panel in 2022 niet vanaf te komen. Van de deelnemende redacteuren zijn er slechts drie die denken dat Haas een van de andere teams zal verschalken. De primaire kandidaten die dan de laatste plaats zouden vullen zijn Alfa Romeo en Williams. De stap van Haas wordt volgens drie man dus groter dan die van de directe concurrenten, terwijl er zeven deelnemers zijn die verwachten dat meer dan een tiende plek er voor de Amerikaanse outfit niet in zit.
Allereerst schijnt Vandebilt zijn licht op de zaak: 'Met de generische onderdelen die door Haas gebruikt worden voor hun chassis is de kans niet groot dat ze het aankomend jaar zoveel beter gaan doen dan afgelopen jaar. Als Schumacher in 2022 een paar keer in Q2 van de kwalificatie kan komen, is dat al heel erg bijzonder te noemen. Het is misschien mogelijk dat hij zelfs nog een puntje weet te scoren hier en daar, als alle bolides echt een stuk dichter bij elkaar liggen, maar die kans is niet groot. Aangezien Mazepin dit niet gaat lukken gezien zijn gebrek aan talent in vergelijking met de andere coureurs in de F1, kan het niet anders dat Schumacher net als vorig jaar weer boven Mazepin eindigt in het eindklassement.'
Ook Christian Moerman is van mening dat Haas niet van de tiende plaats af gaat komen. Zijn beredenering luidt als volgt: 'Tuurlijk heeft Haas besloten haar geld vooral in het 2022-seizoen te investeren, maar we moeten niet vergeten dat Haas vergeleken met zeven van de tien andere F1-teams tot op heden relatief een minibudget had. Alleen Williams en Alfa Romeo hebben in het recente verleden met zo'n beperkte financiële steun geopereerd. Men werkt nu wel met een budgetplafond, maar die jaren aan investeringen in personeel en infrastructuur gaan niet zomaar verloren. Haas zal dan ook nooit op kunnen boksen tegen de top zeven. Elk F1-team kent knappe koppen, maar sommige koppen zijn nou eenmaal iets knapper dan andere.'
'Dan wordt het dus sowieso een achtste, negende of tiende plek. Williams heeft in de vorm van Dorilton Capital een geldschieter gevonden. Deze samenwerking wierp in 2021 al haar vruchten af, met punten voor het team uit Grove en een achtste plaats in het wereldkampioenschap. Met de komst van Alexander Albon denk ik dat punten in 2022 wederom af en toe een optie zijn voor Williams. Dan blijft alleen Alfa Romeo nog over als directe concurrent. Technisch gezien is dit een fiftyfifty-verhaal. Het is niet te zeggen welk team beter materiaal voort gaat brengen, dus de enige factor waarmee ik kan bepalen welk team van deze twee als winnaar uit de bus zal komen, is door naar de coureurs te kijken. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou zullen in mijn optiek eerder in staat zijn punten te scoren dan Schumacher en Mazepin, dus het wordt weer een troosteloze P10 voor Haas.'
Door: Christian Moerman | Twitter: @Christianmoerm1
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties