Ho-Pin Tung ziet een haperende motor bij Max Verstappen als een van de hoofdredenen voor de ietwat teleurstellende vierde startplek van de Red Bull Racing-coureur in de Chinese sprintrace. De Nederlandse analist wees bij Viaplay op de sectortijden van Verstappen, die in elke sector ruim tekortkwam op de snelste man.
In de droge delen van de kwalificatie was Verstappen met Red Bull nog competitief, maar in de regen had de wereldkampioen het een stuk lastiger. 'We hoorden de regen steeds harder naar beneden komen, en het leek ook steeds erger te worden. We hoorden het publiek op de achtergrond ook terwijl de auto's links en rechts van de baan schoten. Het was een hectische sessie', lacht Tung, die zelf veel reed op het Chinese circuit. 'In 2018 in het World Endurance Championship, toen we hier wonnen, was dat in de stromende regen, zes uur lang. Ik heb dus zeker ervaring in deze condities hier.'
Haperende motor
Verstappen kampte volgens teamadviseur Helmut Marko eerder op de dag met een probleem, en tijdens de sprintkwalificatie meldde Verstappen ook het volgende aan het team: 'Ik had heel weinig grip, en de motor hapert soms (Verstappen gebruikte het woord 'misfiring', red.).' Tung denkt dat dit probleem het voor de Limburger erg lastig maakte. 'Zoals Verstappen al zei, was er heel weinig grip. Onder deze omstandigheden is bandentemperatuur heel erg belangrijk', zegt de Chinese Nederlander, die zelf in Shanghai aanwezig is.
Door dit euvel kwam Verstappen over de hele ronde tekort. 'Als je die temperatuur niet in de banden krijgt, wat met intermediates lastiger is dan op full wets, dan vind je die grip gewoon niet. Dat is dan niet in een bepaalde bocht, maar op het hele circuit eigenlijk', aldus Tung. 'Misfire heeft te maken met de ontsteking van de motor. Je kan het het beste vergelijken ermee dat de motor op bepaalde punten hapert, en dus niet het volledige vermogen levert.'
Tung herkende het probleem ook duidelijk aan boord bij Verstappen. 'In deze omstandigheden is het heel lastig als een motor hapert, want als die motor hapert en je opeens weer het vermogen krijgt, dan heb je het probleem dat de motor uitbreekt als je al zo weinig grip hebt. Dat zag je ook heel duidelijk bij de onboardbeelden van Verstappen, zelfs op de rechte stukken, dat hij gewoon aan het corrigeren was.'
Red Bull komt tekort
'Als je terugkijkt naar Verstappen met Red Bull, maar ook bij Sergio Pérez in dit geval, dan hadden ze gewoon de snelheid niet. Verstappen was in de eerste sector te langzaam omdat hij er in de laatste bocht (van de voorgaande ronde, red.) eraf schoot', geeft Tung aan. Dat gold echter ook voor snelste man Lando Norris. 'In de tweede sector verloor hij ook zeven tienden, en in de laatste sector nog eens acht tienden. Het zat er gewoon niet in dus.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties