Lewis Hamilton heeft tweeënhalf jaar na zijn 103e Grand Prix-zege zijn 104e overwinning gepakt. De Brit schreef daarmee ook historie, want hij is de eerste coureur ooit die negen Grands Prix op één circuit won. Onder wisselende weersomstandigheden ontvouwde zich een zeer spannende strijd om de podiumplekken, waarbij Max Verstappen in de slotfase nog Lando Norris verschalkte voor de tweede plek. Polesitter George Russell viel uit met een waterdrukprobleem. Nico Hülkenberg blonk wederom uit met een zesde plek, terwijl ook Alexander Albon met P9 goed presteerde.
Anderhalf uur voor de race had het nog hard geregend, maar voor de start van de Grand Prix zelf droogde het weer volledig op, en werd het zowaar wat warmer: een buitentemperatuur van maar liefst zestien graden. Daarom kozen de meeste coureurs ervoor om op de mediumbanden aan de race te beginnen. Alleen Zhou Guanyu en Esteban Ocon startten als veertiende en achttiende met zachte banden aan de race, terwijl Sergio Pérez met de harde banden startte.
Na een opwarmronde zochten alle coureurs hun plek weer op, met uitzondering van Pierre Gasly, die al achteraan zou starten vanwege een gridstraf na een motorwissel, maar nu ook weer de pits inreed. Later bleek dat Gasly kampte met een versnellingsbakprobleem. Aan de kop van het veld was het Britse trio te vinden, terwijl op de achtergrond buien op afstand van het circuit te zien waren.
Verstappen met een goede start
Bij de start behield de top vijf diezelfde volgorde, maar in bochten drie en vier wist Verstappen rivaal Lando Norris te verschalken, waardoor hij als derde aansloot achter George Russell en Lewis Hamilton. Verder was Nico Hülkenberg de grote verliezer bij de start. De Duitser viel terug van de zesde naar de negende plek, terwijl Charles Leclerc juist drie plekken won en opschoof naar de achtste positie. Hamilton kreeg in de tweede ronde al te horen dat er een kans op regen was na 25 minuten.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Na de openingsronden kwamen de coureurs in een ritme terecht, en die eerste indicatie was niet goed voor Verstappen. Hij gaf na twee ronden al anderhalve seconde toe op nummer twee Hamilton, terwijl de McLarens juist wel aansloten binnen DRS-afstand van de Nederlander. Ook Verstappen kreeg van race engineer Gianpiero Lambiase te horen dat er een stevige regenbui verwacht werd rond de zestiende ronde. Achteraan maakte Sergio Pérez weinig meters: de Mexicaan reed na zeven ronden achttiende, terwijl Gasly dus al uitgevallen was.
Wat doen de weergoden?
Met de verwachting van regen na zestien ronden was het cruciaal dat de coureurs niet hoefden te stoppen voor die regenbui. Dat pakte ongunstig uit voor Ocon en Zhou, die op hun zachte banden dus langer door moesten rijden dan eigenlijk haalbaar was. Het was in die openingsfase vooral wachten op de regen. Ook bij Ferrari voorspelde men nu ronde zestien als start van de bui. Het Italiaanse team deelde dat de bui zo'n tien minuten zou duren.
Makkelijk had Verstappen het zeker niet in de openingsstint. Hij verloor de Mercedes-coureurs steeds verder uit zicht. Na tien ronden lag hij vier seconden achter leider Russell, en 2,6 seconden achter Hamilton. Dat was niet om de banden te managen, want de Limburger liet zelf weten aan het team dat zijn banden steeds slechter werd. Verstappen kreeg ook weer een weerupdate: het zou vijf minuten gaan regenen, dan tien minuten droog zijn, en dan weer langer gaan regenen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Voor Verstappen kon de regen niet snel genoeg komen. Hij was in de eerste stint de langzaamste coureur in de top vijf, en kwam vanaf de veertiende ronde flink onder druk te staan van Norris. Terwijl het begon te druppelen in Silverstone werd de wereldkampioen ingehaald door Norris. Dat Verstappen zijn plek niet eens verdedigde, was veelzeggend. Norris had daarna een achterstand van ruim drie seconden op het Mercedes-duo, maar leek wel duidelijk sneller. De problemen van Verstappen waren aanzienlijk, want twee ronden later haalde ook Oscar Piastri hem in, en wederom verdedigde Verstappen niet.
Het verdict van de weergoden: regen!
Hoewel het harder begon te regenen, was de verwachting dus dat dit buitje slechts vijf minuten zou duren, en dus probeerden de coureurs te overleven op de slicks. In die omstandigheden blonk Hamilton uit. De zevenvoudig kampioen dichtte het gat naar Russell en haalde hem in. Beide Mercedessen schoten in de eerste bocht rechtdoor, en Norris profiteerde en haalde Russell ook in, terwijl ook Piastri snel was. De helft van het circuit was kletsnat, en de andere helft was kurkdroog.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
In de twintigste ronde veroverde Norris de leiding, terwijl Piastri Russell inhaalde. Nog geen ronde later haalde de Australiër ook Hamilton in, terwijl Verstappen nog steeds ruim drie seconden achter het viertal reed, weliswaar met Sainz steeds dichter achter zich. De enige coureurs die voor intermediates kozen waren Leclerc, Pérez, Ocon, en Zhou: twee toppers op achterstand, en twee coureurs die van hun zachte banden af wilden.
Die keuze voor de regenbanden bleek een fout te zijn. Te veel delen van het circuit waren droog, waardoor de intermediates er snel aangingen. Daarnaast waren de coureurs op de regenbanden tien seconden per ronde langzamer. Vooraan werd het steeds meer een strijd tussen zes coureurs, waarbij Verstappen als nummer vijf over de langzaamste auto leek te beschikken, maar door constant en foutloos te rijden in die kopgroep bleef.
Het verdict van de weergoden: meer regen!
Terwijl Pérez en Leclerc op hun regenbanden op een ronde achterstand gezet werd, kwam de tweede bui aan op het circuit. De verwachting was dat het nu harder zou regenen en dit een half uur zou aanhouden. De banden van Leclerc waren al dusdanig versleten dat hij simpelweg van het circuit gleed. Verstappen had het zelf niet veel makkelijker. Zijn achterstand was inmiddels ruim twaalf seconden op Norris, en 6,5 seconde op nummer vier Russell, en Sainz opende dan ook de aanval op de Nederlander.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Met Gasly als uitvaller en vier coureurs op een ronde achterstand na een foute bandenkeuze lagen er kansen voor de achterhoedeteams. Hülkenberg lag weer zevende, voor de Aston Martins, Yuki Tsunoda, Alexander Albon, Kevin Magnussen, en Logan Sargeant. Vooraan was Verstappen de eerste coureur die nu de keuze maakte om naar intermediates over te stappen. Sainz volgde hem, maar dankzij een goede stop bleef Verstappen zijn voormalige teamgenoot voor.
Verstappen wint plekken bij bandenwissel
Nu moest Red Bull een regendansje doen. Verstappen en Sainz lagen nog altijd vijfde en zesde, terwijl het steeds harder ging regenen, waarbij Piastri de snelste coureur in de top vier was. Hij zette Norris onder druk, maar had de pech dat McLaren niet beide coureurs tegelijkertijd kon laten stoppen. De Australiër reed dus een ronde door, terwijl Mercedes wél Hamilton én Russell naar binnen haalde, waardoor Russell even moest inhouden.
Na die pitstops had Verstappen tien seconden goedgemaakt, waardoor hij opeens voor Russell zat. De Brit hield Sainz wel achter zich. De ronde langer doorrijden kwam Piastri zeer duur te staan. Norris maakte in die ene ronde tijd zijn hele pitstop al goed, en Piastri zakte dan ook terug naar een zesde plek, terwijl hij eerder nog Norris aanviel voor de zege. De volgorde na de eerste pitstops: Norris, Hamilton, Verstappen, Russell, Sainz, Piastri, Hülkenberg. Hamilton hield het gat op Norris constant op drie seconden, terwijl Verstappen ook in de regen een seconde tekortkwam op de McLarens en Mercedessen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Dat verschil werd alleen maar groter: Norris en Hamilton reden 40'ers, terwijl Verstappen naar een 1:42,0 zakte. Verstappen meldde al snel bandendegradatie op zijn regenbanden, terwijl Piastri op P6 de snelste man was. Ook Hamilton deelde dat er weinig van zijn banden overbleef. De top zes kwam ondanks de klachten steeds dichter bij elkaar te liggen qua rondetijden, terwijl de coureurs hun banden nu weer in leven probeerden te houden tot het droog genoeg was voor slicks.
Uitvalbeurt Russell
Uit het niets kwam opeens een opvallend bericht: thuisrijder en polesitter George Russell kreeg het bericht van het team dat hij de pitstraat in moest rijden: Retire the car. Hoofdschuddend voldeed de Brit aan het verzoek van het team, waardoor de kopgroep van zes een kopgroep van vijf werd. Volgens Mercedes had Russell een probleem met de waterdruk. Hamilton kreeg dit ook te horen via de boordradio. Voor Verstappen kwam dat goed uit, want opeens had hij een gat van tien seconden tot Sainz achter zich, en liep hij nu langzaam in op Norris en Hamilton.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Wissel naar droogweerbanden
Ook Hamilton had goed voor zijn banden gezorgd, want hij begon het gaatje van drie seconden naar Norris beetje bij beetje te dichten. Na 38 ronden was het dan weer tijd voor de eerste bandenwissels naar slicks. Verstappen maximaliseerde in deze veranderende omstandigheden, en pakte in de laatste ronde op intermediates nog negen tienden van een seconde terug op Norris en Hamilton.
In de kopgroep stopten Hamilton, Verstappen, en Piastri als eersten, terwijl Norris en Sainz doorreden. Daarbij verschilden de keuzes ook: Hamilton ging naar nieuwe zachte banden, terwijl Verstappen voor het harde rubber en Piastri voor het mediumrubber koos. Voor Verstappen en Piastri was het dus wat lastiger om de banden op temperatuur te brengen in theorie, maar in praktijk was hier niks van te merken, aangezien Verstappen Hamilton in het grootste deel van de outlap wist te matchen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Norris koos ervoor om Hamilton en niet Verstappen te coveren, en ging voor de zachte banden. Dat bleek echter zinloos, omdat hij al achter de zevenvoudig wereldkampioen terug op de baan kwam. Daarbij bewees hij zichzelf ook geen dienst door zeker een meter te ver door te schieten in de pitstraat. Na de laatste pitstops had Hamilton 2,6 seconden voorsprong op Norris, terwijl Verstappen daar weer 3,4 seconden achter zat. Verstappen en Piastri leken de juiste keuzes gemaakt te hebben en lieten de snelste rondetijden noteren.
Zinderende slotfase
Het leek er al snel op dat Verstappen de juiste keuze gemaakt had, omdat Verstappen en Piastri bleven inlopen op het leidende Britse duo. Piastri reed echter tien seconden achter Verstappen na de eerdere blunder van McLaren. De top drie kwam steeds dichter bij elkaar te zitten. Met negen ronden te gaan was het verschil tussen Hamilton op één en Verstappen op drie slechts vijf seconden, en in de volgende ronde liep Verstappen drie tienden in.
Verstappen vocht echter tegen het aantal ronden, en wist dat hij niet eeuwig de tijd had, en ook nog twee coureurs in moest halen. Richting de laatste ronden werd het duidelijker dat Hamilton buiten bereik zou blijven, maar in ronde 48 van de 52 opende hij de aanval op de nummer twee in de titelstrijd. Norris had geen antwoord, en zag Verstappen met vier ronden te gaan langszij komen. Verstappen had toen nog 3,3 seconden achterstand op Hamilton.
Dat verschil werd nog iets kleiner in de slotronden, maar Verstappen kon nooit meer serieus de aanval op zijn voormalige titelrivaal openen. Verstappen strandde op 1,4 seconden achterstand, voor Norris en Piastri. Sainz eindigde als vijfde, voor Hülkenberg, Stroll, Alonso, Albon, en Tsunoda. Stake is dus nog altijd puntloos, terwijl Leclerc en Pérez kansloze races reden naar respectievelijk posities vijftien en zeventien.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties