De Formule 1 zoekt een limiet van tien teams in de nieuwe Concorde Agreement, zo meldt een rapport van Motorsport Week. De tien bestaande Formule 1-teams streven ernaar het aantal toegestane teams op de grid te verminderen van twaalf naar tien in de aankomende Concorde Agreement. Daarnaast vinden sommigen dat er ook moet worden gekeken naar de eigendomsstructuren, zoals bij Red Bull Racing en haar zusterteam.
De huidige voorwaarden staan toe dat er nog twee nieuwkomers bij mogen komen, die aan bepaalde commerciële voorwaarden moeten voldoen, met een fee van tweehonderd miljoen dollar om het verspreiden van prijzengelden over meer dan tien teams te beperken. Dit leidde ertoe dat de FIA aan het begin van vorig jaar een aanbestedingsproces opende om één of twee nieuwe inschrijvingen aan te trekken om deel te nemen aan de F1. Andretti was de enige potentiële inschrijving die de goedkeuring van de FIA heeft gekregen, maar kreeg van Formula One Management (FOM) geen groen licht om vanaf 2025 deel te nemen. Met de groeiende waarde van de F1 en de teams, is er een oproep om de deuren te sluiten en de grid niet te laten groeien in de volgende Concorde Agreement van 2026 tot en met 2030.
Verslaggever Joe Saward begrijpt dat zowel de F1 als de huidige teams op de grid wensen het aantal deelnemers te beperken tot tien, wat betekent dat de enige manier voor een nieuwe inschrijver om deel te nemen zou zijn als er een bestaand team wordt gekocht. Sinds Liberty Media in 2017 de Formule 1 heeft verworven, is de sport overgestapt op een op de VS geïnspireerd franchise-model en zouden de huidige teams huiverig zijn om de opbrengst te delen met nieuwe kandidaten, gezien de moeilijkheden die zijn doorstaan om deze winstgevende periode te bereiken. Na de financiële problemen tijdens de coronapandemie in 2020, hebben de tien bestaande F1-teams nu waardes van bijna één miljard pond, althans volgens McLaren-CEO Zak Brown.
Eigendomsstructuren vormen tweede struikelblok
Als er geen limiet kan worden gesteld aan het aantal deelnemers dat in de toekomst wordt toegelaten, is het zeer waarschijnlijk dat de entry fee van oorspronkelijk tweehonderd miljoen dollar voor potentiële teams zal stijgen naar een nog groter bedrag. Een ander potentieel struikelblok dat door Saward wordt opgemerkt verwijst naar de eigendomsstructuren van de teams, waarbij wordt gesproken over het feit dat het in het belang van de F1 zou zijn dat elk team een onafhankelijke eigenaar heeft. Dat gaat over situaties zoals die van het moederbedrijf van Red Bull, dat zowel Red Bull Racing als Visa Cash App RB bezit.
Het is een eigendomsstructuur die al bijna twee decennia lang bestaat, maar recentelijk in twijfel is getrokken door mensen zoals Brown, die de budgetcap noemt als een van de redenen waarom RB een apart, onafhankelijk team moet worden. De CEO van McLaren gaf zelfs aan dat het bezitten van twee teams in het geval van Red Bull tegen de eerlijkheid van de sport is, en de Formule 1 op die manier geen eerlijk en competitief kampioenschap kan organiseren. De nieuwe commerciële regelingen die de volgende Concorde Agreement vormen van 2026 tot 2030 moeten voor het einde van volgend jaar worden ondertekend.
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties