De FOM (Formula One Management) heeft de inschrijving onder leiding van Michael Andretti afgewezen, om in 2025 of 2026 deel te nemen aan de Formule 1. Andretti hoopte het elfde team in de Formule 1 te mogen leiden, en kreeg eerder al groen licht van de FIA, maar heeft de laatste horde dus niet weten te overleven. Andretti kampte vooral met veel weerstand van de huidige tien teams.
In maart 2023 maakte de FIA bekend dat vier partijen zich hadden aangemeld tijdens de inschrijvingsprocedure, in de hoop op een kans om deel te nemen aan de koningsklasse van de autosport. De naam van Andretti, die in veel categorieën al actief is, waaronder de IndyCar Series en de Formule E, sprong er al snel bovenuit. Op 2 oktober 2023 kondigde de FIA dan ook aan dat het team van voormalig Formule 1-coureur Michael Andretti als enige inschrijving goedgekeurd werd door het bestuursorgaan.
Andretti ziet teams tegenstribbelen
Andretti ging daarmee door naar de volgende ronde, en hoopte op goedkeuring van de FOM, onder leiding van Formule 1-CEO Stefano Domenicali. De Italiaan uitte al snel zijn twijfels over de meerwaarde van een elfde team, en ook verschillende teambazen gaven aan dat ze niet op een extra team zaten te wachten. Voor de huidige deelnemers betekent een extra team namelijk dat de inkomsten over meer deelnemers verdeeld moeten worden, en dus dat de inkomsten met zo'n negen procent zouden zakken.
De Formule 1 gaf in een statement aan: 'We hebben in onze procedure vastgesteld dat de aanwezigheid van een elfde team op zichzelf geen meerwaarde biedt voor het kampioenschap. Een mogelijk elfde team moet laten zien dat zijn deelname en betrokkenheid een voordeel voor het kampioenschap opleveren. De belangrijkste manier waarop een nieuwkomer waarde kan toevoegen is door competitief te zijn, in het bijzonder door te strijden om podiumplaatsen en raceoverwinningen. Dit zou de betrokkenheid van fans aanzienlijk vergroten en ook de waarde van het kampioenschap vergroten in de ogen van belangrijke belanghebbenden en inkomstenbronnen zoals omroepen en racepromotoren.'
Motorleverancier kan mogelijke meerwaarde bieden
Andretti toonde eerder deze week juist beelden van een windtunnel-model van de 2025-auto, mogelijk nadat het al het nieuws gekregen had dat het voorlopig niet welkom is in de Formule 1. De Formule 1 gebruikt de samenwerking met een nieuwe motorleverancier ook als reden om Andretti vooralsnog af te wijzen. Andretti overweegt een samenwerking met General Motors (GM), maar is voor die tijd dus niet welkom.
'Als er vanaf het begin een power unit-levering met GM aan de aanvraag gekoppeld zou zijn, zou de geloofwaardigheid ervan zijn vergroot, hoewel een beginnende constructeur in samenwerking met een nieuwe motorleverancier ook een aanzienlijke uitdaging zou moeten overwinnen', vervolgt de uitleg. 'De meeste pogingen om een nieuwe constructeur op te richten in de afgelopen decennia zijn niet succesvol geweest.'
Harde conclusies
'Uit ons beoordelingsproces is gebleken dat de aanwezigheid van een elfde team op zichzelf geen waarde voor het kampioenschap zou opleveren', luidt het harde oordeel. 'De belangrijkste manier waarop een nieuwkomer waarde kan toevoegen, is door concurrerend te zijn. Wij geloven niet dat de aanvrager een competitieve deelnemer zou zijn.'
'Hoewel de naam Andretti enige erkenning met zich meebrengt voor Formule 1-fans, geeft ons onderzoek aan dat de Formule 1 waarde zou toevoegen aan het merk Andretti, in plaats van andersom. De toevoeging van een elfde team zou een operationele last leggen op de racepromotors, sommigen van hen aan aanzienlijke kosten onderwerpen, en de technische, operationele en commerciële ruimte van de andere deelnemers verkleinen.' Hiermee wordt onder meer gedoeld op de beperkte ruimte in de paddocks van verschillende circuits, waaronder Zandvoort, dat moeite zou hebben om een elfde team te huisvesten.
Andretti mag het in 2028 opnieuw proberen
Als GM vanaf 2028 de sport zou betreden, heeft Andretti volgens de Formule 1 betere kansen. 'We zouden anders kijken naar een aanvraag voor de deelname van een team aan het kampioenschap van 2028 met een GM-krachtbron, mogelijk als GM-fabrieksteam, ofwel als klantenteam van GM, dat alle toegestane componenten in eigen huis ontwerpt. In dit geval zouden er aanvullende factoren in overweging moeten worden genomen met betrekking tot de waarde die de aanvrager zou toevoegen aan het kampioenschap, in het bijzonder met betrekking tot het binnenhalen van een onafhankelijke autofabrikant.' Daarmee lijkt de Formule 1 indirect ook de meerwaarde van bijvoorbeeld een team als Haas te betwijfelen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties