De Telegraaf wist enkele weken geleden al te melden dat Viaplay de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland en Scandinavië zou behouden tot en met 2029, en dat is dan nu bevestigd. Eerder kon het statement niet naar buiten worden gebracht omdat de streamingdienst geen bankgarantie kon overhandigen om het gigantische bedrag voor de uitzendrechten neer te tellen.
Viaplay heeft de uitzendrechten vanaf 2022 al in handen en dat zorgde ervoor dat de kijker even moest wennen aan de nieuwe stemmen. Ziggo Sport was echter wel van plan om de rechten terug te kopen vanaf het moment dat de strijd om de uitzendrechten weer los zou barsten. Begin dit jaar werd er veel gespeculeerd welke partij vanaf 2025 de Formule 1 uit zou gaan zenden, waarbij het de ene keer leek dat Ziggo zou worden, en de andere keer Viaplay.
De Scandinavische streamingdienst verkeerde eind 2023 en begin 2024 financieel in zwaar weer. De echte crash van het bedrijf vond begin dit jaar plaats, waarna het een financiële injectie en een herstructurering van de schulden nodig had om weer op te krabbelen. Dat is gelukt, want de uitzendrechten blijven tot en met 2029 in handen van Viaplay. Naar verluidt betaalt Viaplay meer dan 45 miljoen euro per jaar. Ziggo had meer geboden, maar de FOM gaf ook de voorkeur aan consistentie en de band die ze al met Viaplay hadden.
Verstappen reageert: 'Ze streven net als ik naar het allerbeste'
Max Verstappen, die tevens Viaplay-ambassadeur is, is blij met de aankondiging. 'Ik ben opgetogen dat Viaplay deze langdurige deal heeft gesloten met de Formule 1. Net als ik streven zij ernaar om de beste te zijn, dus we kijken ernaar uit om onze succesvolle samenwerking voort te zetten', aldus de Nederlander in een statement van de Formule 1. 'Het is geweldig om samen te werken met Viaplay om mijn prestaties op het circuit naar de kijkers te brengen.' De Nederlandse kijker kan tot zeker 2029 middels Viaplay genieten van Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De Formule 1 en Viaplay delen de visie om een uitzendervaring van wereldklasse te creëeren die onze fans het drama en de spanning van de F1 brengt', laat Ian Holmes, director of media rights and content creation van de F1, weten. 'Dankzij deze toewijding aan kwaliteitsprogrammering zien we dat Viaplay's kijkersaantal elk jaar stijgt onder een gepassioneerde fanbase. Het blijft ook alleen maar groeien. Deze historische deal, die ook F1TV Pro omvat, zal ervoor zorgen dat we de innovaties naar een nog hoger niveau brengen om de fans te laten genieten en nooit een moment te laten missen.'
Viaplay-CEO: 'Dit toont de toewijding van Viaplay aan'
Viaplay-CEO Jørgen Madsen Lindemann sluit zich aan bij de meningen van Verstappen en Holmes. 'Formule 1 is meer dan een sport - het is een wereldwijd fenomeen dat zich uitstrekt over streaming, Hollywood, sociale media en verder, en fans van alle leeftijden en achtergronden gedurende het hele jaar fascineert. We zijn trots om onze samenwerking met de Formule 1 te vernieuwen in ons langste akkoord tot nu toe. Dit toont de toewijding van Viaplay Group aan om op de lange termijn te concurreren en winstgevend te groeien in Nederland en de Scandinavische landen, en om onze kijkers het meest aantrekkelijke en relevante contentaanbod te bieden dat overal beschikbaar is.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties