FIA wil grens trekken met nieuwe technische richtlijnen, ingreep niet gericht op specifiek team Formule 1
Formule 1

FIA wil grens trekken met nieuwe technische richtlijnen, ingreep niet gericht op specifiek team

FIA wil grens trekken met nieuwe technische richtlijnen, ingreep niet gericht op specifiek team

De FIA heeft uitgelegd dat de nieuwe technische richtlijnen die gelden vanaf de Grand Prix van Singapore niet gericht zijn op een specifiek team. Het bestuursorgaan wil vooral het reglement voor zichzelf en de renstallen verduidelijken. De FIA heeft de tests die het gebruikt om de flexibiliteit van de voorvleugels te controleren verfijnd en zal nu naar vier specifieke punten kijken om vast te stellen of het onderdeel voldoet aan de regels die zijn opgesteld.

Voor de tweede keer in twee jaar tijd komt de FIA met technische richtlijnen. Vorig jaar wilde het bestuursorgaan porpoising tegengaan, terwijl nu flexibele voorvleugels onderwerp van gesprek zijn. De FIA geeft aan dat de richtlijnen niet worden de toegepast om een specifiek team een halt toe te roepen. 'De technische richtlijnen hebben als doel ervoor te zorgen dat de FIA en de teams een gemeenschappelijk begrip hebben van waar we de grens zullen trekken', zegt Tim Goss, technische directeur single-seaters van de FIA, tegenover The Race.

Enkele teams zouden een te flexibele voorvleugel hebben, maar de renstallen wijzen op dit moment vooral naar elkaar. Aston Martin moest eerder al de voorvleugel aanpassen en dat lijkt de Britse renstal wat performance te hebben gekost. De FIA definieert dan ook wat het verstaat onder te veel flexibiliteit. 'We zeggen dat je geen zeer lokale beweging van het ene onderdeel ten opzichte van het andere mag hebben. De samenstelling kan als geheel bewegen, maar we verwachten niet dat delen ervan ten opzichte van andere delen kunnen bewegen.'

Goss geeft tegelijkertijd wel aan dat de teams voor de Grand Prix van Singapore wel telkens volgens de regels hun vleugels hebben gebouwd. De technische richtlijnen worden dan ook als verfijning van het reglement gezien. Teams zouden er namelijk voor gezorgd hebben dat de flexibiliteit gemaskeerd werd door slimme technieken, waardoor de tests van de FIA dit niet opmerkte en de auto's legaal werden verklaard. 'We hebben deze tests geëvolueerd en ze zijn steeds verfijnder geworden', verzekert Goss.

Waar gaat de FIA specifiek naar kijken? 

De FIA gaat naar vier specifieke componenten kijken om vast te stellen of de voorvleugel voldoet aan de richtlijnen. Ten eerste gaat het om de beweging van de vleugels ten opzichte van het onderdeel waaraan deze verbonden is. Het tweede punt is vergelijkbaar en stelt dat een onderdeel ook niet mag roteren. Ten derde zijn elastische componenten niet toegestaan; materialen die kunnen bewegen onder bepaalde druk en vervolgens weer terug kunnen buigen, zijn niet toegestaan. Als laatste kijkt de FIA naar componenten met een te buigbare achterzijde, wat nu ook verboden is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws