Ferrari werkt de komende tijd aan het voorspelbaarder maken van de SF-23, zo vertelt rijderscoach Jock Clear aan Motorsport.com. De bolide moet daarmee gebruiksvriendelijker worden voor Charles Leclerc en Carlos Sainz. Het doel: meer vertrouwen van het rijdersduo in de rode racewagen.
Leclerc en Sainz missen nu wat vertrouwen en dat komt volgens Clear door een combinatie van de aerodynamische karakteristieken van de auto en de afstelling. 'Met het nieuwe aero-pakket dat we na de winter doorvoerden, hadden we even de tijd nodig om een afstelling te vinden. De vloer draagt bij aan het in een beter werkvenster krijgen van de auto, aangezien de coureurs eerder meldden dat deze onvoorspelbaar is. Daar moeten we van af zien te komen. De coureurs moeten daardoor meer vertrouwen krijgen.'
Ferrari focust op downforce rondom de vloer
Ferrari komt met updates naar Imola en kwam eerder al met een nieuwe vloer. Aandacht daarvoor is belangrijker geworden aangezien de vloerranden dit jaar met 15mm zijn verhoogd. 'De hoogte van de vloer ten opzichte van het asfalt heeft een enorme invloed op het hele pakket aan downforce. Je genereert zoveel downforce met de vloer en de achtervleugel, maar ze zijn met elkaar verbonden. Dus dat is het gebied van de ontwikkeling van de meeste teams. Het gaat dan om kleine aanpassingen, maar in werkelijkheid zijn ze best krachtig.'
Het gaat dan om het gebied net voor het achterwiel, waar je de luchtstroom regelt die of buiten het wiel gaat, of binnen het wiel en dus naar de diffuser. 'Je kan de luchtstroom een klein beetje verplaatsen. Zo geef je de coureurs een wat consistentere balans in de lage- medium- en hogesnelheidsbochten en ook tijdens het remmen en het in- en uitgaan van de bocht. Dat zijn gebieden waar de vloer veel beweegt en daar proberen we de auto wat gebruiksvriendelijker en dus voorspelbaarder voor de coureurs te maken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties