Na een mislukte eerste dag van het weekend voor Max Verstappen staat de Nederlander op zaterdag voor een inhaalslag. Verstappen zal de derde vrije training optimaal willen benutten om zich voor te kunnen bereiden op de kwalificatie en de race. Helaas voor de drievoudig wereldkampioen kreeg hij ook tijdens de derde vrije training te maken met problemen, ditmaal wat betreft de grip van de bolide. De Nederlander wist desondanks wel een aantal snelle rondes neer te zetten, maar de voorbereiding op de kwalificatie van 23:00u was allesbehalve optimaal.
Voor veel fans, die op vrijdag lang opbleven om de Formule 1-sessies te volgen, waren de sessies wellicht enigszins teleurstellend. Verstappen reed nauwelijks, en daardoor is het na de eerste dag ook lastig om te zeggen wat de pikorde is. Eén ding lijkt wel duidelijk te zijn: Ferrari is snel, en behoort in zowel de kwalificatie als de race tot de favorieten. McLaren wil het gat op Ferrari dichten, terwijl Red Bull hoopt zich in het gevecht met beide teams te mengen. Mercedes zal er vooral op hopen dat het een schadevrije dag kent, en dat het haar snelheid van de vrijdag nu kan meenemen naar de rest van het weekend.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ferrari heerst op vrijdag
Russell was in de eerste sessie nog het snelste, maar in de tweede training werd duidelijk welk team er het beste voorstond: Ferrari. Carlos Sainz zette de snelste tijd van de dag neer, voor Oscar Piastri, de verrassend sterke Yuki Tsunoda, en Charles Leclerc. Hoewel de derde tijd van de Japanner opviel, kwalificeerde Daniel Ricciardo zich hier een jaar geleden nog als vierde, om als zevende te finishen. Let dus absoluut op het zusterteam van Red Bull als mogelijke outsider.
Vooraan is het vooralsnog Ferrari dat de lakens uitdeelt. Het Italiaanse team was ook in de racesimulaties weer erg sterk. McLaren hoopt het gat op zaterdag wel nog te kunnen dichten, terwijl Max Verstappen nog nauwelijks gereden heeft. Voor de Nederlander is het dan ook haast alsof hij een sprintweekend rijdt, met één vrije training, waar de anderen drie trainingssessies hebben. Een geluk bij een ongeluk was voor Verstappen dat de rest zich vooral richtte op testwerk met 2025-banden voor Pirelli. Verstappen zal wel moeten hopen dat zijn motorproblemen definitief zijn opgelost, zeker met het oog op een mogelijke gridstraf later dit seizoen.
Red Bull allesbehalve optimaal voorbereid
Na twee vrije trainingen die geen geweldige voorbereiding bleken voor Verstappen, hoopte de Nederlander de derde vrije training optimaal te kunnen benutten. De problemen deden zich echter al snel voor. Ditmaal was het niet de motor van de RB20 die de Limburger liet klagen, maar de grip bleek slecht te zijn aan de achterkant van de auto. Verstappen bleef lange tijd binnen om vervolgens bij het terugkeren op de baan zowel aan de voor- als achterkant weinig grip te voelen, iets waar zijn teamgenoot ook last van had.
De derde vrije training verliep voor andere teams een stuk voorspoediger. De mannen van Ferrari zetten aan het begin van de sessie keer op keer de snelste tijden neer, waarbij ze elkaar aflosten op P1. Naarmate de derde vrije training vorderde begonnen de McLarens echter ook goed te lopen en het waren dan ook Piastri en Norris die de sessie afsloten op de twee hoogste posities. Sainz werd derde en door een snelle run aan het einde van de training wist Verstappen nog een vierde plek te pakken, voor Lewis Hamilton op vijf. Met vier verschillende teams in de top vijf belooft het een spannende kwalificatie te worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties