Liberty Media heeft in het derde kwartaal van 2024 een lagere omzet, maar daarentegen wel een hogere winst behaald voor de Formula 1 Group ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Volgens het rapport dat de eigenaar van de F1 heeft gepresenteerd zijn de cijfers goed te verklaren. CEO Stefano Domenicali legt uit welke elementen hebben bijgedragen aan de toegenomen inkomsten.
Uit gegevens die Liberty Media donderdag openbaar maakte, blijkt dat de F1 in het derde kwartaal van 2024 een omzet van 887 miljoen dollar heeft behaald en dat is 26 miljoen dollar minder dan een jaar geleden in dezelfde periode. Wel stegen de inkomsten met elf procent van 132 naar 146 miljoen dollar. Liberty Media legt uit waarom de cijfers goed te verklaren zijn. Dit seizoen stonden er in de periode van juli tot en met september namelijk slechts zeven Grand Prix-weekends op de planning, terwijl dit er een jaar geleden nog acht waren.
Daarnaast viel de Grand Prix van Oostenrijk dit jaar in juni en was het lucratievere evenement in Azerbeidzjan dit jaar in september gepland. Dat zorgde er mede voor dat de inkomsten met veertien miljoen dollar stegen. Die stijging weerspiegelt het feit dat de betalingen aan de teams daalden van 432 miljoen naar 371 miljoen dollar vanwege het verschil in het aantal races. Dat zal in de komende periode weer stijgen, aangezien dezelfde zes races als een jaar geleden in het vierde kwartaal verreden zullen worden.
Spannend kampioenschap goed voor de portemonnee
Ondanks het feit dat er een race minder werd verreden ten opzichte van een jaar eerder, stegen de inkomsten fors. Domenicali geeft aan dat daar een aantal oorzaken voor zijn. 'We hebben een baanbrekend partnerschap gesloten met LVMH voor 2025, onze relaties met Lenovo en American Express uitgebreid en licentieovereenkomsten gesloten met LEGO en Mattel's Hot Wheels, waardoor F1 zich uitstrekt van onze racekalender tot in de huizen van onze fans', wordt de Italiaan geciteerd door Formu1a.uno.
'Daarnaast zijn de spannende races en het spannende kampioenschap de kijkcijfers en de digitale betrokkenheid ten goede gekomen naarmate het seizoen vorderde', noemt de F1-CEO nog een belangrijke oorzaak. 'De opkomst bij de races is tot nu toe dit seizoen gestegen naar 5,8 miljoen, nagenoeg ieder evenement was uitverkocht. Het is geweldig om het talent op de baan te zien van zowel onze doorgewinterde coureurs als van jonge talenten die hopelijk een lange F1-carrière voor zich hebben.'
Impact van één race minder
Domenicali legt uit wat het hebben van één race minder in het derde kwartaal verder voor gevolgen heeft voor zowel de inkomsten als de kosten. 'De primaire F1-inkomsten daalden in het derde kwartaal als gevolg van minder mediarechten en sponsorinkomsten, gedreven door het feit dat er één race minder werd verreden in de huidige periode, wat resulteerde in een lager percentage van de op het seizoen gebaseerde inkomsten, die werden erkend. De sponsorinkomsten daalden ook als gevolg van de impact van de mix van races op de evenementspecifieke kosten, gedeeltelijk gecompenseerd door de erkenning van inkomsten van nieuwe sponsors. De daling in mediarechteninkomsten werd gedeeltelijk gecompenseerd door contractuele verhogingen van vergoedingen en aanhoudende groei in F1TV-abonnementsinkomsten', aldus Domenicali.
Dat de kosten een stuk lager uitvielen dan een jaar geleden is volgens de F1-CEO ook goed te verklaren. 'De betalingen aan de teams daalden, aangezien er één race minder was in deze periode', aldus Domenicali, die stelt dat er verder ook een aantal variabele kosten, zoals leasekosten voor de Las Vegas Grand Prix Plaza die vorig jaar niet werden gemaakt van invloed zijn geweest.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties